FBK vann jämn match i Leksand
Publicerad: 2022-11-29
Matchreferat
Leksands IF - Färjestad BK 2-3 (1-2, 1-0, 0-1).
Det var öppet spel och massor med målchanser och det var 2-2 inför den tredje perioden. Där avgjorde FBK-backen Max Lindroth och såg till att FBK kunde plocka med sig alla tre poängen.

Första perioden

Det var fartfyllt spel från start från båda lagen och underh¨ållande, böljande hockey. Färjestad tog ledningen efter 5:32 då Victor Ejdsell slog in en retur efter att hemmamålvakten Mantas Armalis inte fått fast pucken med plockhandsken.
Oscar Lawner åkte sig fri och hakades fram mot mål utan åtgärd från domarna.
FBK fick matchens första numerära överläge och det small från Michael Lindqvists klubba. Pucken satt stenhårt i vänsterkrysset och Per Åslund skymde perfekt. 0-2 efter 9:57!
Leksand kom tillbaka och reducerade genom Arvikabördige Jesper Kandergård på volley efter en snabb spelvändning.
I nästa byte hade FBK-backen Mattias Göransson ett hårt skott som tog i ribban.
Leksand fick nästa powerplay men FBK städade bort det på ett bra sätt.

Andra perioden

Gästerna inledde starkt med flera långa anfall mot trötta hemmaspelare Därför kom kvitteringen något överraskande efter knappa fem minuter där Carter Ashton fick ett friläge. Avslutet satt hårt i högerkrysset bakom en chanslös Hildeby.
Hemmalaget fick ny energi av målet och tog över spelmässigt utan att skapa de riktigt vassa målchanserna. FBK jämnade ut spelet och det var böljande spel med väldigt lite speltid i mittzonen som passerades med hög fart av båda lagen.
Max Lindroth och Daniel Viksten hade de bästa lägena för FBK men Armalis höll tätt. Detsamma gjorde FBK-målvakten när Patrik Zackrisson och Emil Heineman var framme.

Tredje perioden

FBK fick ett tidigt powerplay och satte upp ett bra spel men fick inte in pucken. I spel 5 mot 5 var det tätare spel och kvalitetsmässigt sämre från båda lagen spelmässigt jämfört med de första två perioderna.
Efter halva perioden kom FBK i ett rikitgt fint anfall där passningarna öppnade ytorn och Max Lindroth i mitten till slut kunde sätta ledningespucken med ett skott vid vänsterstolpen. 2-3!
Helt naturligt var det Leksand som försökte gå på offensivt för att nå en kvittering men FBK höll dem effektivt på utsidan.
Leksand tog timeout med 3:05 kvar och plockade ut målvakten för spel 6 mot 5. Men FBK spelade väldigt stabilt och släppte inte till några rikitgt heta kvitteringschanser och såg till att vinna med 3-2 och ta med sig alla tre poängen.