FBK seriesegrare trots strafförlust mot Djurgården
Publicerad: 2019-03-14
Matchreferat
Färjestad BK - Djurgården IF 2-3 (1-1, 1-0, 0-1, 0-0, 0-1). Djurgården tog ledningen i första men FBK vände till 2-1 i andra perioden efter mål av Gustav Rydahl och Martin Johansson. DIF kvitterade i tredje och matchen gick till förlängning och straffar, där Jacob Josefsson avgjorde för DIF.

Första perioden

Färjestad inledde väldigt starkt och sköljde över Djurgården gång på gång. FBK fick ett tidigt numerärt överläge där man bombarderade DIF-målet med skott men Adam Reideborn spelade starkt i DIF-målet.
I mitten av perioden fick hemmalaget nästa chans med en man mer på isen och Joakim Nygård var nära i sitt friläge men Reideborn räddade isskottet.
Gästerna fick nästa powerplay och i slutet på detta kom även 0-1-målet. Dick Axelsson sköt ett skott som FBK-målvakten Adam Werner lämnade en retur på och Niclas Bergfors fick öppet mål.
Kvitteringen kom när FBK fick ett sent powerplay då Jesse Virtanen sköt från blålinjen. Pucken träffade lagkompisen Gustav Rydahl framför målet som trots smärta kunde slå in returen efter 18:36.

Andra perioden

Det blev betydligt tätare spel i andra perioden med mycket bök efter sargen och väldigt få målchanser.
Efter halva perioden tog FBK över spelet med flera långa anfall där Michael Lindqvist och Jesper Olofsson hade fina lägen men DIF-målvakten räddade.
I fjortonde minuten tog Martin Johansson en riktig rundtur i anfallszonen och avslutade med att bryta in i mitten och skjuta. Pucken smet in lågt vid vänsterstolpen bakom en skymd Reiderborn och det var 2-1!
Dick Axelsson fick ett friläge för gästerna två minuter senare men Jesse Virtanen jagade ikapp och störde och Adam Werner räddade. Linus Hultström hade ett skott i ribban med minuten kvar med det var 2-1 in till andra pausen.

Tredje perioden

Joakim Nygård åkte sig fri men hakades redan efter 17 sekunder. Straffen tog Michael Lindqvist hand om men han lyckades inte överlista Reideborn. Minuten senare fick Marcus Nilsson nästa friläge men sköt över.
FBK hade bra kontroll spelmässigt men efter halva perioden fick Jacob Lilja skjuta direkt i mitten och det det var kvitterat, 2-2!
Eftersom Luleå vunnit sin match mot Växjö fick FBK inte släppa in något mer mål under ordinarie tid för att vinna serien.
FBK jobbade dock kopiöst hårt på slutet och släppte inte till några mer målchanser och poängen innebar att seriesegern var bärgad!

Förlängning

Spel tre mot tre och båda lagen hade inga större målchanser innan DIF drog på sig en utvisning och FBK fick spela fyra mot tre. Men trots flera fina chanser fick man inte in pucken. Förre DIF-spelaren Linus Johansson fick friläge i slutsekudnerna men Reideborn räddade och det gick till straffar.

Straffläggning

Daniel Brodin och Michael Lindqvist såg till att det var 1-1 i straffar efter de tre ordinarie omgångarna. Jacob Josefssongjorde mål för gästerna medan Michael Lindqvist inte fick in sin vilket gjorde att Djurgården vann till slut.

Trots strafförlusten tog FBK hem seriesegern för första gången sedan 2011. Starkt!