Albert tillbaka i ordinarie form efter JVM
Publicerad: 2021-01-16
Eftersnack
JVM-äventyret tog slut lite abrubt för Albert Johansson i Kanada. Nu är det Färjestad som gäller, han har acklimatiserat sig fullt ut och får stort förtroende med mycket speltid.
– Idag är det stor skillnad mot de tidigare matcherna, vi går ut och kör, tänker inte så mycket, säger Albert.

Det började bra med Daniel Vikstens 1-0-mål mot Frölunda i första perioden. I den andra klev Albert Johansson på i offensiven och sköt men pucken tog i ribban.
– Hade den studsat ribba in istället för ribba ut så hade matchen sett annorlunda ut, säger Albert.
– Får vi lite studsar med oss så kan matchen se annorlunda ut, det är små saker vi måste jobba på.
Istället vände Frölunda 1-0 till 1-2 på två minuter. FBK har blivit lite sköra när de får mål i baken senaste veckorna.
– Vi blir kanske lite mer spända, vågar inte riktigt spela på som vi ska, säger Albert.

Färjestad föll till slut med 1-3 mot serietvåan Frölunda.
– Tråkigt att förlora men jag tycker att vi krigar på och spelar bra hockey idag, till skillnad från senaste matcherna.

Vad ska ni göra för att vända på förlusttrenden?

– Idag är det stor skillnad mot de tidigare matcherna, vi går ut och kör, tänker inte så mycket, säger FBK-backen.
– Klart vi pratar och vrider och vänder på mycket men vi har sagt att vi inte ska tänka för mycket. Vi ska släppa loss och nöja oss med det enkla, skapa energi från små situationer, en tackling, ett blockat skott, så kommer det att vända.

Handlar det bara om självförtroende, att våga spela?

– Inget att sticka under stol med, man spelar mycket bättre med självförtroende, det gäller att vara ännu mer noggrann i träning och i match, i små situtioner. Det gäller kanske att göra det enkla för att vända på det här, säger den nyss fyllda 20-åringen.

På de senaste 8 matcherna har Färjestad släppt 6 mål i numerärt underläge samtidigt som man har gjort 0 mål i eget powerplay. Detta MÅSTE förbättras, det är svårt att vinna hockeymatcher när man inte är i närheten av att vinna "special teams".
– Ja, vi får tighta till boxen och få in några i powerplay, göra några skitmål, det kan inte vara klapp-klapp hela tiden. Det ger energi att göra mål, få lite luft, tror Albert.

Den unge FBK-talangen kom tillbaka från kanada och JVM för tio dagar sen. Idag spelade han sin femte match sen återkomsten och får stort förtroende från tränarna. Idag hade han 19:56 i istid, bara Jesse Virtanen hade mer av backarna.
– Nu börjar man komma in i det igen men mitt spel har väl varit som lagets spel sen jag kom hem. Jag, och laget, ska bygga på de grejer vi kan förbättra. Alla måste gå till sig själva och se sig i spegeln vad var och en kan förbättra, säger han klokt.
– Vi kan inte gå och grotta ner oss i varje förlust, det är många matcher kvar och många poäng att spela om.