Ivarsson en jätte i försvaret
Publicerad: 2019-02-15
Eftersnack
Johan Ivarsson bildar hela seriens kanske tyngsta och starkaste backpar ihop med Ilari Melart.
– Vi litar på varandra och på vår storlek, jag tycker att det fungerar jättebra, säger Ivarsson som även blev målskytt i matchen mot HV71

Ojojoj, vilket tungt och effektivt backpar Färjestad har i Johan Ivarsson (95 kg) och Ilari Melart (97 kg). Mot HV bildade de ett ogenomträngligt mittlås och med sin tyngd och kraft gör de livet surt för motståndarforwards på ett imponerande sätt.
– Det känns jättebra, skönt att vi litar på varandra och på vår storlek, jag tycker att det fungerar jättebra med Melart, säger Ivarsson.
FBK inledde fantastiskt bra och radade upp heta målchanser men ändå gjorde HV 0-1.
– Jättebra start av oss, jag tycker att vi kontrollerade hela perioden men de fick ett slumpmål, säger Ivarsson.
I andra perioden blev det ombytta roller när HV tryckte på, då gjorde FBK 2-1.
– De hade pressat oss i tio minuter men vi straffade dem hårt och fick dem dit vi ville, luften gick ur dem lite, säger FBK-backen.
Hemmalaget gick sen från 2-1 till 5-1 på mindre än två minuter.
I tisdags tappade FBK 5-1 och 6-3 mot Malmö som gick upp till 6-5 med kvitteringschanser. Det misstaget gjorde man inte om ikväll. – Skönt att vi kan bevisa att vi kan stänga matcher, säger Ivarsson.
– Vi släpper pucken, rör på oss, de fick inget hugg och det blir jobbigt för dem och mer självförtroende för oss.
Och målskytt igen?
– Igen och igen, men kul, ett jättebra hockeymål, pass från back till back och bra trafik framför mål.

Efter en lite trög höst har Ivarsson gått från klarhet till klarhet och spelar sin kanske bästa hockey just nu.
– Ja, det har succesivt blivit bättre och bättre, jag kanske inte har de höga topparna men heller inte de djupa dalarna, spelar jämt och bra, tycker 23-åringen.
Och nu leder ni serien, hur mycket tittar ni på det?
– Vi tittar nog inte direkt på det, det handlar mer om att ha en bra känsla och förbereda sig inför ett slutspel, säger Ivarsson.
– Bra att kunna putsa på detaljerna till slutspelet.

FBK har haft en eländig skadelista större delen av säsongen och lagom till slutspurten är flera spelare på väg tillbaka och det kommer bli en hård konkurrens om platserna.
– Det blir tufft för tränarna att sätta folk åt sidan, jag tycker egentligen att alla spelar väldigt bra ishockey just nu.
Ny match redan imorgon hemma mot Linköping.
– Ja, det blir att ladda batterierna och kolla på video imorgon.
Har Linköping en fördel av att ha vilat idag?
– De ska resa imorgon, vi får sova i våra egna sängar och ta det lugnt och kan fokusera på matchen, säger Ivarsson.
– Vi kan inte skylla på nåt inför matchen imorgon.