Stor revanschlusta präglar försäsongen
Publicerad: 2020-05-01
Dam
Stopp i kvalet åter igen. Nu är det lagt till historien och blickarna är åter vända framåt och uppåt - mot SDHL.

– Vi kommer att vara bättre förberedda än någonsin tidigare, säger lagkapten Julia Pettersson.

Malmö Redhawks blev för svåra när det kvalades tidigare under våren. Många var besvikna i stunden, men relativt snabbt förbyttes den ledsna stämningen mot något annat.
– Det var tungt där och då, men vi vände ganska snabbt på det och laddade om för kommande säsong. Det går inte att gräva ner sig utan man få bita ihop och kämpa på. Min högsta önskan just nu är att få vara delaktig i att ta Färjestad BK upp i den högsta serien, säger Julia Pettersson när vi ses efter ett barmarkspass utanför Löfbergs Arena.

En av utmaningarna tidigare år är att man fått ”starta om på noll” med många nya som ska lära känna lag och förening och som sedermera ska spelas in i laget. Det är skillnad den här gången.
– Vi startar upp säsongen med en större grupp än någonsin tidigare vid den här tidpunkten. Många av våra nyckelspelare är kvar hos oss och det är helt klart det vikigaste inför det som komma skall, säger tränare Niclas Malmqvist.

En som tidigare år aviserat att hon tänkt sluta är Emma Thomann. Inför den här säsongen fanns det andra känslor.
– Det var skittufft att förlora kvalet, men redan där och då kände jag att jag ville vara med på resan ännu ett tag. Jag vill vara med och ta upp Färjestad i SDHL, och det är en härlig grupp med tjejer här som man inte vill sluta kämpa tillsammans med. Skulle nästan kunna säga att jag aldrig varit så sugen på hockey som nu. Det är en härlig känsla eftersom vi alla delar den, säger hon.

Föreningens ambitioner är klara. Färjestad BK ska ha upp laget i SDHL och inför den här säsongen så är förutsättningarna bättre.
– Hela ledartrojkan är intakt, stommen i laget är kvar samt att vi nu har Astrid Lidén som fystränare. Förra säsongen höll jag och mina kollegor i försäsongen, men att nu få in Astrid som resurs i laget gör att vi kommer att göra en mycket bättre sommar och på så sätt komma ännu bättre förberedda när det drar igång. Vi har även haft tillgång till Daniela Katajainen som mental coach, vilket är något som tjejerna uppskattat väldigt mycket, säger Niclas Malmqvist.

Lagbygget är inte färdigt, men det är en hel del på gång.
– Så är det, både när det gäller spelare som övrig organisation kring laget. Vi har krokar ute och om allt går som det är tänkt så kommer vi att ställa ett mycket kompetent gäng på isen när säsongen startar, säger Malmqvist.

För Pettersson, Thomann och resten av gänget finns bara en sak i sikte.
– Ja, nu ska vi upp. Spel i ettan…nja, det får räcka nu!