Lindqvist och Åslund tvåmålsskyttar mot Rögle
Publicerad: 2019-10-17
Eftersnack
Michael Lindqvist och Per Åslund som klev fram med två mål var vid 5-3-segern. Lindqvist gick dessutom upp i både skytteligaledning och poängligaledning i SHL med sina 8 mål och totalt 16 poäng.
– En bra start på säsongen, konstaterar "Linkan".

FBK stod för en stark inledning mot Rögle och gick upp till en säker 3-0-ledning.
– Riktigt bra första period från vår sida, säger Michael Lindqvist.
Skarpskytten Lindqvist satte själv 2-0-pucken efter en precisionspassning från Markus Nilsson som i momentet före vunnit en närkamp vid kortsargen mot en store Erlend Lesund.
– Han är minst på plan men vinner den kampen, är man inte van att se, säger "Linkan".
– Det är hans (Nilssons) mål, en fantastiskt bra backhandpassning, han är bäst i ligan på dem, bara att skjuta.

Lindqvist satte sitt åttonde mål för säsongen i tredje perioden då han i powerplay lirkade in sin egen retur bakom Roman Will i Röglekassen till 5-1-ledning för FBK.
8 mål på 11 matcher och totalt 16 poäng, nu leder du både skytteligan och poängligan i SHL?
– En bra start på säsongen, vår kedja har varit fantastisk, säger stekhete "Linkan" som gjort 7 mål på de 5 senaste matcherna.

Segern mot seriettan var inte helt fläckfri, bl a släppte man lite onödigt in två mål på slutet.
– Vi får se över defensiven lite, vi vill vara lite tightare bakåt, det offensiva har vi. Starkt att göra fem mål på Rögle som har släppt in minst mål i serien, säger 25-åringen.

Per Åslund blev också tvåmålsskytt i matchen, det trodde man kanske inte efter den fula huvudtacklingen från Jesper Jensen för knappt ett år sen. Åslund gjorde efter flera månaders mörker i hjärnskakningens spår comeback i sista semifinalen mot Djurgården.
– Extremt kul att spela matcher, att få tävla igen, ler "Åsa".
Första målet kom i numerärt underläge då han åkte sig helt fri.
– Bestämde mig rätt tidigt, pucken satt under plocken, säger han efter sitt 3-0-mål i det numer berömda "gubbhörnet" dvs mellan benskydd och arm.

Åslunds andra mål kom redan 28 sekunder in i tredje perioden och det var viktigt då Rögle jagade i 3-1-underläge. Han tryckte in pucken på nästan samma sätt som vid första målet.