Ville Leskinen spräckte målnollan
Publicerad: 2019-09-19
Eftersnack
Poängkung i Finland förra säsongen men trögare i Färjestad. I tredje omgången mot Växjö spräckte Ville Leskinen äntligen målnollan i FBK-tröjan när han tryckte in 2-2-målet i slutet på andra perioden.
– Givetvis skönt att göra mål, ett viktigt mål för laget och vi fick mycket energi, säger Ville.

Inget mål på hela försäsongen och noll i målkolumnen efter SHL-matcherna mot Örebro och Skellefteå. Mot Växjö kom äntligen målet för Ville Leskinen som har stora förväntningar på sig med mål och poäng.
Det var i slutet på andra perioden när FBK hade ett powerplay som höll på att ta slut. Precis när utvisade spelaren kom in på isen fann Vicktor Ejdsell sin lagkamrat till vänster om målet med en hård passning. Ville Leskinen tog emot pucken och sköt i nästan en rörelse ur liten vinkel och pucken smet in bakom Victor Fasth i Växjömålet, som inte hann över i sidled.
– Ibland måste man skjuta snabbt och passningen var bra, ler Ville.
VDu har väntat på första målet?
– Givetvis skönt att göra mål, ett viktigt mål för laget och vi fick mycket energi av målen, säger han.
Målet betydde att FBK hämtat upp 0-2 till 2-2 och efter en stark sista period vann man med 4-2.
En viktig seger och viktigt att den förväntade poängmaskinen fick spräcka målnollan.
– Klart att det hjälper med ett mål, som forward vill och förväntas man göra mål och poäng, säger 24-åringen. – Både jag och laget kan spela bättre än i de första matcherna.

Har de två inledande förlusterna påverkat er?
– Det verkade så i första perioden i alla fall, den var hemsk, säger han närmast brutalt ärligt.
– Bra att vi kom tillbaka och visade att laget kan spela bra.
Viktigt att ta första segern, förstås?
– Ja, laget får energi av det och det blir lite lättare att spela.

FBK-tränarna hade vaskat om lite i laget och mot Växjö fick Ville spela med Linus Johansson och Marcus Nilsson.
– Vi hade en träning ihop igår men jag tyckte att det funkade bättre och bättre under matchen.