Färjestad föll tungt hemma mot Luleå
Publicerad: 2020-11-22
Matchreferat
Färjestad BK - Luleå HF 1-4 (0-1, 1-1, 0-2). Luleå tog ledningen i den första perioden och Oskar Bäck kvitterade tidigt i den andra. Luleå tog ledningen med både 2-1 och 3-1 innan de avgjorde med 4-1 i tom kasse.

Första perioden

Inledningen präglades av avvaktande spel, det skulle inte släppas till något bakåt, som brukligt när Luleå gästar Karlstad.
Oskar Bäck hade första vassa läget efter sex minuter för FBK men Jesper Wallstedt räddade.
FBK dominerade nu spelmässigt men omsatte inte övertaget i målchanser.
I mitten av perioden blev det lite rakare, snabbare spel, i trettonde minuten träffade Victor Ejdsell ribban.
Istället drog FBK på sig en utvisning och det utnyttjade Luleå. Nils Lundqvist sköt från backplats, pucken tog på FBK-spelare framför mål vilket ställde Arvid Holm i hemmamålet.

Andra perioden

Hemmalaget fick en drömstart då Jesse Virtanen slängde in pucken mot mål, Luleåmålvakten halvräddade och Oskar Bäck krigade in returen från nära håll. 1-1 efter bara 14 sekunder!
FBK fick energi av målet, drev upp tempot och det blev öppnare och mer underhållande spel. Lagrn hade sina perioder och chanser men de riktigt heta lägena var få.
Efter halva perioden blev det grötigt framför FBK-målet, FBK-målvakten såg ut att ha pucken men Isac Brännström stötte in den. En liknande situation som igår med den skillnade att domarna, efter lång videokoll, konstaterade att pucken låg fri och godkände målet.

Luleå drog sen på sig två raka utvisningar och det osade kvittering flera gånger om. Martin Johansson träffade högerstolpen, Jacob Nilsson hade ett bra direktskott och Daniel Viksten ett skott från halvdistans men Wallstedt räddade allt. Gästerna hade också ett par lägen på slutet men FBK-målvakten höll tätt.

Tredje perioden

FBK fortsatte sin jakt på kvittering men Luleå hade bra kontroll på spelet och släppte inte till mycket bakåt. Gästerna var närmare att öka på sin ledning än hemmalaget var en kvittering.
Spelbilden passade Luleå väl och de första tio minuterna rann iväg, FBK hade svårt att bryta spelmönstret.
Efter en onödig hemmautvisning kom 1-3, Nils Lundqvist sköt och en Med tvåmålsledning hade Luleå järnkoll. Med 3:19 kvar tog FBK timeout och plockade målvakten. I spel sex mot fem hade Oskar Bäck ett skott i högerstolpen, FBK´s tredje ramträff i matchen.
Istället kom 1-4 i slutsekunderna genom Jack Connolly.

En rättvis seger för Luleå som var väldigt svårspelade idag.