Ejdsell: – Det var segt idag, vi kom inte upp i nivå.
Publicerad: 2021-03-31
Eftersnack
Färjestads lagkapten var inte nöjd efter 1-2-förlusten hemma mot Malmö.
– Det var en tuff match idag, de är starka och det är svårt att ta sig in mot mål, säger Victor Ejdsell.

Det var en chansfattig och skottfattig match mellan FBK och Malmö. Skottstatistiken var totalt 16-13 (8-4, 3-9, 5-0) efter sextio minuters spel. Malmö hade alltså noll skott på mål i tredje när man försvarade sin ledning men man gjorde det ytterst effektivt.
Färjestads lagkapten Victor Ejdsell var självklart inte nöjd med kvällens insats.
– Det var en tuff match idag, de är starka och det är svårt att ta sig in mot mål, erkänner Victor.
– Malmö var bättre idag så det får bli ett "wake up call" för oss. Det var segt idag, vi kom inte upp i nivå, helt enkelt. Vi måste komma mer framåt med fart och få fler avslut på mål, ta oss in mot mål och få lite tryck mot kassen.

Det blir troligen Malmö för FBK i åttondelsfinalen, hur ser du på det?

– Två eller tre matcher, det gäller att vara redo från start, det går inte att vänta på nånting i åttondelen för då har tåget redan gått, säger FBK-kaptenen.
– Det gäller att vi tar vara på chansen, att alla inser allvaret och ser till sig själv vad man ska göra för att ge mitt bästa, att göra laget så bra som möjligt.
– Vi vill ha fart, vi kan inte stå still som idag, då blir vi uppätna.

FBK-tränaren Johan Pennerborn sammanfattade lagets insats så här:
– Totalt sett inte tillräckligt bra insats för att vinna mot Redhawks, konstaterar han.
– Vi har ett tight spelschema och försöker hantera sitationen efter vårt ofrivilliga coronauppehåll, jag tänker påatt balansera arbetet ute på isen, istider, backar, forwards och målvakter.

Olle Lycksell blev Färjestads ende målskytt ikväll, ett powerplaymål för tredje matchen i rad.
– Det var en passning, vet inte om jag ska erkänna det, ler Olle.

Ni hade svårt att tränga igenom Malmös försvarsmur ikväll?

– Malmö ställde upp i mittzonen och vi var inte riktigt beredda på det, de var kompakta och blockade mycket skott, eloge till dem, säger Olle.

Det kan bli Malmö i kommande åttondelsfinalen på måndag.

– Nu vet vi väl vad vi får av Malmö, det kommer bli två eller tre tuffa matcher. Viktigt att få möta dem här idag och känna på deras spel.