Färjestad på knä efter första åttondelen
Publicerad: 2019-03-20
Junior
Efter en stark inledning blev det ändå förlust för Färjestad när J20-slutspelet startade. Gästande Linköping kunde till slut vinna med 2-6 (1-1, 1-3, 0-2) i Löfbergs Arena.
– Vi blev hårt straffade, säger tränare Andreas Johansson.

LHC kunde med lite tur trycka in ledningsmålet redan efter 1:11 i den första perioden. I samma situation skadades målvakten Eric Forsberg såpass så han tvingades bryta matchen.
– Jag är redan i spagat vid skotten och sen får jag en på mig. Det var varken skönt eller speciellt bekvämt. Det gick inte att fortsätta, säger han.

Efter det spelade Färjestad upp sig och fick också in kvitteringen innan periodvilan. Väl i den andra så kom också hemmaledningen då Anton Klint satte pucken högt från snäv vinkel. Innan perioden var slut hade dock Linköping kvitterat.
– Fram tills dess så tycker vi att vi har matchen. De har många med a-lagsrutin i laget men jag tycker inte det märktes så mycket, säger Andreas Johansson.

När den tredje perioden började så var det hemmalaget som fortsatte att trumma på. Men en kontring som slutade med ett LHC-mål blev till slut för mycket för hemmalaget. Att det går iväg till 2-3 är inget som Johansson och gänget lägger så stor vikt vid.
– De får ledningen och vi fortsätter att jobba. Men så får de även 2-4 och då måste vi börja chansa lite och då är det lätt att det drar iväg. Men det är slutspel och de har bara vunnit en match. Nu åker vi ner till Linköping och vår plan är att spela två matcher där. Vi åker dit i gott mod och grabbarna tycker själva att de hade matchen i låga stunder. Vi är långt ifrån chanslösa, säger Johansson.

Returen spelas i Stångebro på fredag kväll och en eventuell tredje match på lördag.
– Nu analyserar vi den här matchen snabbt, lägger den åt sidan och fokuserar på att vinna på fredag, avslutar tränare Johansson.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - LINKÖPING HC
2-6 (1-1, 1-3, 0-2)
Mål, FBK: Filip Olsson, Anton Klint. LHC: Olle Lycksell 2, Christoffer Rapp 2, Tom Eriksson, Adam Ginning.
Skott: 29-33 (11-5, 8-14, 10-14)
Utv, FBK: 2x2. LHC: 2x2.
Publik: 393