Rookiekontrakt klart för Dennis Hildeby
Publicerad: 2022-03-02
Lagbygget
Succémannen Dennis Hildeby har skrivit på ett rookiekontrakt. Trots att det återstår spelminuter för att nå den överenskomna gränsen så väljer Färjestad att redan nu ge honom kontraktet.

– Dennis har både på och utanför isen visat att han är en viktig del i vårt lag, säger Rickard Wallin.

100 minuters istid. Det är gränsen för en utespelare när gäller att kunna få skriva ett rookiekontrakt. För målvakter gäller 15 matcher som reserv eller 300 minuters speltid.

Dennis är inte riktigt där än, men har trots det skrivit på ett rookiekontrakt som sträcker sig säsongen ut.
– Dennis har gjort precis allt vi har kunnat önska i den situation han kom in i a-laget. Han har kortsiktigt förtjänat sitt rookiekontrakt och vi hoppas inom kort att kunna förlänga samarbetet, säger Wallin.

Den lugne jätten är glad över sitt första kontrakt.
– Känns ju jättefint. Efter allt strul med operation och lång rehabträning så fick man börja känna sig för i J20 under hösten…och nu står man här. Hårt jobb lönar sig tydligen, skrattar han.

Om framtiden efter den här säsongen så har han sin önskan och målsättning klar.
– Färjestad har ställt upp så fint på mig under den här tiden så min önskan är ju att få vara kvar och betala tillbaka det förtroendet de visat i mig under den här tiden. Så ja, kvar vill jag vara, men det snacket kan vi lugna oss med en stund nu. Det får agenten ta så fokuserar jag på att stoppa puckar, ler Hildeby.