FBK tog en gruvlig revansch på Rögle
Publicerad: 2019-02-20
Matchreferat
Rögle BK - Färjestad BK 1-6 (0-3, 1-1, 0-2). Ett effektivt Färjestad satte tonen från start och gjorde tre mål i första perioden. Man hade sen inga problem att kontrollera matchen och gick ifrån till en säker 6-1-seger. Johan Ryno liten matchhjälte med tre mål.

Första perioden

FBK fick en kanonstart med ledningsmål redan efter dryga minuten. Michael Lindqvist kom på högerkanten och slog en perfekt passning in mot bortre stolpen där Johan Ryno skickade in pucken bakom en chanslös Justin Pogge i Röglekassen.
Rögle spelade med en enorm energi men mötte ett FBK som spelade taktisk och smart och höll sina motståndare på utsidan.
I mitten av perioden hade hemmalaget några halvchanser men avsluten var utanför Adam Werners målram.
Efter 16 minuter kom istället 2-0 för FBK och det var nästan en kopia av första målet. Lindqist spelade in till Ryno som tryckte in pucken.
I slutekunderna kom även 3-0 då Daniel Viksten kunde trycka in sin andra retur högt.

Andra perioden

FBK hade full kontroll på första halvan av perioden där man inte tillät många möjligheter för Rögle. Istället hade man flera fina lägen att öka på ledningen.
FBK fick ett powerplay i elfte minuten kom också 4-0 då Jesse Virtanen fick ladde från halvdistans. Pucken satt stenhårt i högerkrysset bakom Pogge.
Hemmalaget svarade halvannan minut senare då Daniel Zaar spelade fram till Ted Brithén som reducerade ur liten vinkel, Adam Werner var chanslös på den pucken.
Rögle fick ny energi och jagade nästa mål men FBK försvarade sig väl och Werner spelade stabilt o bortamålet.

Tredje perioden

Rögle satsade allt framåt men hade svårt att ta sig igenom ett genomstabilt FBK-försvar. FBK ökade istället på till 5-1 då Michael Lindqvist för tredje gången ikväll fann Ryno som sprätte upp pucken högt.
Matchen kändes definitivt avgjord och det blev inte sämre för FBK när Oskar Steen i numerärt underläge åkte från egen zon och satte pucken. En härlig prestation av en av seriens formstarkaste spelare med dryga fem minuter kvar!
FBK hade inga problem att spela av matchen och tog därmed en grym revansch för hemmaförlusten (4-6) mot Rögle för några veckor sedan.
Färjestad spelar med ett härligt självförtroende och ihop med hårt jobb på isen ger det resultat.