Powerplay avgjorde mot Leksand
Publicerad: 2020-01-30
Matchreferat
Färjestad BK - Leksands IF 4-3 (1-0, 2-1, 1-2). FBK gick upp till 3-1 i den andra perioden efter tre mål i numerärt överläge. Leksand jobbade sig hela tiden tillbaka och det var 4-3 med elva minuter kvar i tredje. Det var spännande på slutet men FBK redde ut läget och bröt förlustsviten.

Första perioden

Ett laddat Färjestad, med fem raka förluster bakom sig, tog hand om taktpinnen från start. Linus Johansson åkte igenom Leksandsförsvaret innan en minut spelats och drogs ner, straffslag! Albert Johansson, som satte en straff senast mot HV71 fick chansen men Axel Brage i bortamålet räddade.
FBK fortsatte att trycka på, Carl Jakobsson hade ett närskott som Brage räddade.
En bortautvisning gav powerplay för FBK och då kom 1-0-målet. Hemmaspelarna kom 3 mot 1(!) och Per Åslund passade över till Marcus Nilsson på högersidan. "Lilliz" hade mycket nät att sätta pucken på, och Brage hann inte över i sidled.

I mitten av perioden fick hemmalaget spela fem mot tre i 1:32 och det var rena bombardemanget mot bortakassen, nio avslut, men de flesta smet utanför målramen.
Leksand hade knappt fått låna pucken så långt, första skottet på mål kom efter 13:36 men Arvid Holm hade inga problem att fånga pucken.
Med två minuter kvar kom bästa chansen för bortalaget men André Hults puck tog i vänsterstolpen.
1-0 i paus kunde varit mycket mer, skotten var hela 16-4.

Andra perioden

Leksand, som bytt målvakt och Janne Juvonen kom in istället för Brage, jämnade ut spelet och det bjöds på en böljande hockey med chanser åt båda håll. När FBK´s formation med "Lilliz" NIlsson, Gustav Rydahl och Daniel Viksten var inne på isen så etablerade de oftast rejält tryck i anfallszonen. Rydahl drog på sig en utvisning men Leksand hade svårt att skapa lägen.
När FBK fick chansen med en man mer efter 9:12 dröjde det bara 13 sekunder innan 2-0-pucken låg i Leksandskassen. Daniel Viksten sköt från vänsterkanten, Juvonen räddade men pucken for åt höger där Linus Johansson fick öppet mål.

Leksand fick ett gratisläge när Martin Karlsson fick ett friläge till skänks men skottet smet tätt utanför vänsterstolpen. Gästerna hade bra snurr och efter ett långt spel i anfallszonen tog Linus Persson en rundtur med trötta hemmaspelare. Bakom mål la han fram pucken till Sebastian Wännström som via stolpen kunde reducera till 2-1.
Gästerna fick ännu mer energi och jagade kvittering men en onödig utvisning i anfallszonen gav FBK nytt powerplay.
Vunnen tekning, "Lilliz" Nilsson till Per Åslund som bytte sida. Där kunde Daniel Viksten ta emot pucken och prickskjuta in 3-1 vid bortre stolpen. Det tog sju sekunder den här gången i PP, kvällens tredje FBK-mål med en man mer.
Oscar Lawner var nära att göra sitt första SHL-mål för FBK efter nytt smart "Lilliz-pass" men 18-åringen fick inte ordning på pucken.

Tredje perioden

Leksand fick en bra start på tredje perioden då Johan Fransson la in pucken mot mål och pucken styrde via Spencer Abbott in bakom en ställd Holm i hemmamålet.
Båda lagen hade bra tryck i sina anfall och efter ett sådant kom 4-2 för FBK. Juvonen gjorde flera räddningar men till slut kunde Linus Arnesson trycka in pucken bakom en liggande målvakt.
Efter nio minuter fick Leksand spela med en man mer och det dröjde bara fyra sekunder innan Daniel Gunnarsson kunde smälla in 4-3-reduceringen.

FBK spelade på sin 4-3-ledning och med 2:11 kvar plockade Leksand målvakten. Man skapade inga större lägen, istället hade FBK tre jättelägen att avgöra matchen i tom bur.