U18 vidare till Allsvenskan
Publicerad: 2021-12-13
Akademien
Färjestad BK U18 är klara för spel i Allsvenskan efter jul. Det står klart efter en 3-2 seger i Mora på söndagen.
– Jag är så oerhört lycklig för grabbarnas skull, säger tränare Markus Karlsson.

Allt stod på spel inför den 22:a och sista omgången i U18 Regional Väst. För att få spela i Allsvenskan efter jul så krävdes vinst för Färjestad. Dramatiken låg också i att det var just med Mora man tampades om den femte och sista platsen för vidare avancemang.

Det dröjde dock ända tills halva matchen var spelad innan dödläget bröts. Färjestads Wille Johansson (bilden ovan) kunde sätta matchens första puck på pass från Lucas Kling och Erik Müller. Ledningen blev dock inte speciellt långvarig då hemmalaget kvitterade med dryga minuten före pausvilan.
– Det var ju som en final. Vinnaren tar allt på något sätt, men jag tyckte att gruppen kändes lugn inför sista perioden, säger tränare Markus Karlsson.

Hans känsla verkar ha varit korrekt, för redan efter 89 sekunder in i slutakten hade Färjestad återtagit ledningen då Alexander Labraaten förvaltat ett pass av Tobias Bjerke Larsen på bästa sätt. Fem minuter senare satt också trean genom Elliot Ståhlberg (Lucas Kling, Johannes Sidebäck). Där och då såg det ut att gå vägen, men Mora hade inte för avsikt att ge upp sin allsvenska plats i första taget. Reducering till 2-3 med 5:15 kvar av matchen och ett starkt tryck resten av matchen. Men trots en FBK-utvisning och utplockad målvakt de sista 15 sekunderna kom aldrig hemmalaget närmare. Färjestad BK U18 blev där och då klara för spel i Allsvenskan.
– Det var ren och skär glädje efter slutsignalen. Grabbarna har spelat med kniven på strupen de senaste matcherna. Det har varit en spännande strid kring strecket, men här har grabbarna visat en grym lagmoral. På de sista fem har vi tagit 13 poäng vilken nu räckte för att nå det vi ville innan jul, säger Karlsson.
{!A}

Beskriv skillnaden mellan att få fortsätta i Allsvenskan kontra fortsatt regionalt spel

– Det största skulle jag vilja säga är utbildningen. Det är av naturlig anledning bättre lag med när serier slås ihop och det blir en norra och en södra. Vi kommer att spela i den norra Allsvenskan så det kommer att bli många och långa turer under vintern, ler Karlsson.

Färjestad får Brynäs, Örebro, Leksand och Västerås med sig från den västra serien. Från den norra ansluter Luleå, Modo, Skellefteå, Björklöven och Timrå.
– Det här är också en stor del i utbildningen – att resa och prestera två dagar i rad under helgerna framöver. Att få resa och besöka de här platserna som de förhoppningsvis kommer att göra som seniorer framöver, att lära sig fokusera på dagen och det som ska göras nu och inte lägga energi på det man inte kan påverka. Det är mycket att tänka på för killarna, som samtidigt ska hinna med sitt studerande vid hockeygymnasiet, säger Markus Karlsson.

Vad tar du med dig från höstsäsongen?

– Att vi är ett lag. Vi är starka som kollektiv, och det var det som till slut fick oss att ta den där platsen vi ville åt. En härlig känsla för killarna att få dela den glädjen med varandra, och samtidigt påminna sig om att det är för just de där stunderna vi lägger ner alla timmar i vår träning. Jag är stolt över grabbarna, avslutar Karlsson.
{!B}