Arnesson: Många tänkte lite för mycket framåt ikväll.
Publicerad: 2019-09-14
Eftersnack
SHL-premiären är lite speciell, särskilt för FBK-backen Linus Arnesson som direkt mötte sitt förra lag Örebro. Men det gick inte som han tänkt sig, förlust med 4-6.
– Offensivt är vi bra men måste täta till bakåt, konstaterar Linus.

Backen Linus Arnesson värvades från Örebro till Färjestad i våras. I SHL-premiären fick han möta sina forna lagkamrater direkt. Vad tänkte du före matchen om det?
– Speciellt såklart, man känner många i laget och de runt omkring men det påverkade inte mitt spel, det kändes bra, säger Linus.

Att man skulle förlora med 4-6 efter en lite hafsig och målrik match ingick dock inte i planerna.
– Nej, verkligen inte, säger han.
– Viljan är där, verkligen, men den var kanske lite för stor ibland så vi går bort oss några gånger. Ändå visste vi att de väntade på att få kontra på oss.

FBK inledde klart bäst första sex minuterna.
– Ja, både jag och laget gjorde några bra byten i början.
Sen slarvade FBK på blålinjerna flera gånger om och Örebro kunde ta ledningen med 0-1, 1-2, 2-3 ch 3-4. Några av målen såg lite enkla ut från läktarhåll.
– Det blev väldigt mycket hål i mitten, vi ville vinna på hemmaplan och många tänkte lite för mycket framåt idag, säger Linus.
– En läropeng, vi behöver bättre tålamod i spelet.
Offensivt finns en enorm potential i Färjestad.
– Ja, vi gjorde många mål och hade bud på tre-fyra mål till. Vi hade bra powerplay också, det gäller att vi tätar igen bakåt och det kommer vi att göra. Men anfallsmässigt ser det bra ut, säger 24-åringen.
– Det svider idag men det är snart ny match och då har vi glömt det här.

FBK-målvakten Markus Svensson var besviken efter matchen.
– De var heta framför vårt mål, konstaterar Markus.
– Att släppa in så många mål som vi gör är inte ok, då är det svårt att vinna matcher.