Sommarläsning: Ivarsson vill att det tar stopp
Publicerad: 2018-07-16
Sommarläsning
Han är den 22-årige skånepågen som bara några matcher in i sin FBK-karriär bjöd publiken på några riktigt fina tacklingar.

– Jag gillar att smälla på, säger Johan Ivarsson.

Han kom in på ett ”bananskal” - värvad från Pantern under säsongen. Fick käken avskjuten i Scandinavium och tvingades till vila, men med ett resolut och uppoffrande spel i de matcher han spelade säkrade han sitt kontrakt även kommande säsong. En säsong där han nu får vara med från start.
– Det blir ju annorlunda såklart. Men det är ett riktigt skönt gäng här och jag trivs jättebra med allt, säger han.

Och det är klart att komma från Pantern där matcherna spelades inför några hundra människor - och in i ett Löfbergs Arena som under säsongen såg sin bästa publikökning på flera år - sätter sina avtryck. Johan Ivarsson vill inget hellre än att göra en ännu bättre säsong än det han visade upp under de matcher han spelade våras. Och det är med fysiskt spel han ska göra det.
– Jag gillar att tacklas. Men jag är ingen som åker och letar tacklingar utan kommer det ett läge, ja då ska det vara tvärstopp, säger han. Lite som en målskytt, kommer läget så…
Lite som vi försöker illustrera med artikelbilden.
– Precis, här är det tvärstopp, ler han.

Han återkommer till vikten av att vara med från starten av säsongen.
– Det är klart att det är skillnad. När man som jag kommer under säsongen så känner man ingen och det tar lite tid. Men det var inga problem att få nya kompisar i det här gänget och nu känner jag mig väl som en i gänget som vilken annan. Det gör ju att man vågar ta lite mer plats, höras lite mer och synas lite mer i laget, säger han.

Undertecknad återkommer till det faktum att han kom in mitt under säsongen, relativt oprövad, spelar till sig ett kontrakt och nu är en av backarna i ett lag som har som målsättning att gå hela vägen.

Är inte det en häftig känsla ändå?

– Såklart. Men det visar också på hur den här branschen fungerar. Det är ju hårt att säga det, men hade inte Anton Grundel skadats så hade jag förmodligen inte varit här. Den enda som kan påverka om jag ska fortsätta vara en del av det här gänget är ju jag själv. Spelar jag bra så har jag ju alla chanser i världen att lyckas här. Och det vill jag göra.

Men i att lyckas vill han inte stressa.
– Jag har höga krav på mig, och gillar när det ställs höga krav. Men det är lätt att gå i fällan där och försöka överprestera. Jag är här tack vare det sätt jag spelar och det ska jag inte ändra på. Däremot vill jag ju utveckla mitt spel.

Det råder en stark konkurrenssituation på backsidan och det är något som sporrar Ivarsson.
– Det kommer att bli hårt om istiden så träningarna kommer säkert att blir hårdare och hårdare. Då gäller det att det är högt i tak och att man kan ta och ge smällar därute på träningarna, för att sedan gå in som kompisar efteråt. Löser vi den biten så kommer det hjälpa oss att ta oss långt.

Även om träningen hittills bara bestått i fysmoment så ser Ivarsson redan tecken på inställningen i gruppen.
– Det är många som hatar att förlora alltså. Jag tror att om man hatar att förlora mer än man gillar att vinna så är det på ett sätt en starkare drivkraft. Att orkar göra det under hela säsongen och inte bara fram i vår när det börjar hetta till. Varenda poäng räknas.

Lika mycket som Ivarsson hatar att förlora, lika mycket gillar han sitt nya liv i Karlstad.
– Vi är ganska många i laget i hyggligt lika ålder. Det gör sitt för lagmoralen och kemin i gruppen. Jag känner igen det från tiden i Pantern där vi var många som var hyggligt lika gamla. Vi hängde ihop nästan jämt, och de man inte hängde med respekterade man för den de är och kom överens. Med tanke både resurser som fanns där så kan man ju ganska enkelt se var det tog oss. Det känns lite lika här nu faktiskt. Och det gäller ju även ledare och annan personal i huset som alla verkligen lägger ner sin själ för att vi alla ska trivas och nå våra mål.

Kontraktet som förlängdes skrevs på ett år och det sätter Ivarsson i samma situation som när han kom i våras. Att spela till sig ett nytt kontrakt.
– Det ska bli en kul utmaning. Jag har alla verktyg jag behöver för att lyckas så det är bara upp till mig att leverera.

Och att leverera är något som gäller över hela linjen.
– Ju bättre man är och ju längre hakan sticker ut, ju mer vill våra motståndare slå oss. Därför gäller det att alla gör sitt yttersta varje dag. Gör vi det så kommer de andra att behöva vara jäkligt bra om de ska slå oss.

Efter några sköna sommarveckor längtar sjuan till att få åka ut på isen igen.
– Fysträning i all ära, men det är ju hockey man vill spela. Och när vi väl kliver på is i början av augusti så ser jag det som en start på en ruskigt intressant resa, säger Johan Ivarsson.

• sommar2018