Gereon Dahlgren: – Det är först till fyra segrar!
Publicerad: 2019-04-12
Eftersnack SF4
Förlust med 1-3 på Hovet innebär 1-3 i matcher för Djurgården. FBK-tränaren Gereon Dahlgren har långt ifrån givit upp.
– Tufft läge men det är först till fyra segrar och vi har fortfarande allt i egna händer, säger Gereon.

– Jag tycker att vi fick en bra start på matchen och jag tycker inte att det målmässigt motsvarade hur perioden såg ut, säger FBK-tränaren Gereon Dahlgren om första perioden där FBK vann skotten med 8-5.
– Tungt med 0-2 när vi var så bra med i matchen, vi stod upp på ett bra sätt.
I andra inledde hemmalaget bäst.
– Ja, vi tog en timeout för att få ordning på grejerna, få upp energin och tro på vad vi ska göra.
Snacket gav resultat för det var piggare ben och spel hos de grönvita och man förlade betydligt mer spel i anfallszonen.
– "Linkan" (Michael Lindqvist) hade ett skott i ribban och "Jeppe" (Jesper Olofsson) hade några bra lägen, säger Gereon.
– De hade också lägen men vi hade nog behövt ett mål där.

FBK tog tag i spelet i tredje och jagade reducering.
– Då fick de 3-0 och uppförsbacken var tyngre, suckade Gereon.
Målet kom till på ett turligt sätt då ett FBK-inspel i anfallszonen till i hjälmen på en liggande DIF-back och hela vägen ner till ett friläge för Daniel Brodin som nätade.
– Men vi gav inte upp utan gjorde ett bra försök och fick in reduceringen.
FBK hade även 3-2-pucken i mål men det blev videogranskning och bortdömt mål igen, efter väldigt lång domaröverläggning.
– Tufft, vi hade behövt det målet men var nån centimeter på fel sida, igen, suckar FBK-tränaren.
– Vid 3-2 och tre minuter kvar kunde allt hända om vi tog ut målvakten igen.

Nu blev det inte så utan nu har Djurgården 3-1 i matcher i bäst av sju. Det innebär att FBK måste vinna tre raka matcher för att gå till final.
Om Djurgården kan vinna tre raka segrar så kan FBK också göra det.
– Vi tar en match i taget, på söndag ska vi vinna hemma och på tisdag ska de försöka slå in matchbollen på hemmaplan, vilket inte är så lätt. Vinner vi där så är min målbild att vi ska ha en "Game 7" på hemmaplan i påsk!