FBK föll tungt - tredje raka förlusten
Publicerad: 2021-04-13
Matchreferat
Färjestad BK - Växjö Lakers 0-3 (0-1, 0-0, 0-2). Färjestad är riktigt illa ute i slutspelet efter tredje raka förlusten mot Växjö. Hemmalaget hade svårt att ta sig igenom ett kompakt bortalag och lyckades inte överlista en storspelande Viktor Fasth i bortamålet.

Första perioden

Första minuterna inleddes med försiktigt spel från båda lagen, det skulle inte släppas till nåt bakåt. Första vassa chansen hade Daniel Viksten men Viktor Fasth räddade både skott och returen som Adam Ginning tog.
Det blev lite grinigt i mitten av perioden och lite smågruff efter avblåsningarna. I elfte minuten hade hemmalaget en bra period när man satte press och spelade i anfallszonen. Några minuter senare var det ombytta roller och Arvid Holm fick göra en spektakulär räddning i sidled på en retur från Erik Josefsson när FBK-målvakten låg ner. Efter 16:21 kunde Holm dock inte göra mycket då FBK slarvade i uppspelsfasen och två Växjöspelare blev helt rena när alla fem FBK-spelarna var på väg framåt. Fredrik Karlström hade inga problem att lyfta in 0-1-pucken.
Minuten senare kom Jakob Forsbacka Karlsson fri efter ett fint pass från unge Joel Nyström men skottet missade mål.

Andra perioden

Man fick nästan känslan av att Växjö spelade på sin ledning i mittenperioden. Det var väldigt svårforcerat i egen zon och i spelvändningarna är Växjö giftiga, det har vi sett inte minst under de två första kvartsfinalerna.
FBK fick till ett långt och sugande anfall i sjätte minuten där gästerna ben var raka som trästammar men Fasth räddade puckarna som kom.
FBK drog på sig en utvisning och Holm fick göra några bra räddningar. Växjös farligaste chans hade Jack Drury när hans skott styrdes över FBK-målvakten i en båge och landade på ribban. Albert Johansson rensade sen skickligt på volley.

Tredje perioden

Hemmalaget fick en mardrömsstart då ett nytt pucktapp i egen zon gav fritt fram för Växjö och Jack Drury kunde enkelt lyfta in 0-2 redan efter 58 sekunder.
Uppförsbacken blev både brantare och längre efter sex minuters spel då Robert Rosén styrde in 0-3.
FBK skulle få en sista möjlighet då Växjö drog på sig en tvåa och tolv sekunder senare ett matchstraff på Brendan Gaunce för en slashing. 5 mot 3 i 1:48 och FBK gjorde väl allt utom mål, Fasth gjorde några fullständigt lysande räddningar. I spel fem mot fyra och senare sex mot fyra hade FBK ytterligare lättelägen men Växjömålvakten var rena väggen och släppte ingen puck förbi sig.

0-3 i matchen och 0-3 i matcher, bara att konstatera att Färjestad är riktigt illa ute!