Segersviten bruten i Leksand
Publicerad: 2021-11-30
Matchreferat
Leksands IF - Färjestad BK 5-4 (1-2, 2-1, 2-1). Färjestad stod för en bra start och man hade 2-1-ledning efter första perioden (målskyttar: Martin Johansson och Joakim Nygård). Leksand kom tillbaka i den andra och vände till 3-2 innan Joel Nyström kvitterade. I den tredje kunde Leksand dra ifrån till 5-3 innan Nygård reducerade till 5-4 och man hade kvitteringen inne i slutet men målet dömdes bort.

Första perioden

Leksand inledde bäst men FBK jämnade snart ut spelet och Mikael Wikstrand hade en puck i vänsterstolpen i tredje minuten. Som vanligt var det väldigt fartfyllt med chanser åt båda hållen. Färjestad tog ledningen efter 5:14 då Pontus Widerström jobbade kvar pucken i anfallszonen. Han spelade ut till höger där Carl Jakobsson sköt. Hemmamålvakten räddade men Martin Johansson tryckte in returen till 0-1.
FBK drog på sig en utvisning men höll Leksand på utsidan. När utvisade Joakim Nygård kom in kom pucken perfekt i mittzonen och han fick en två mot etta ihop med Linus Johnasson. Ett par snabba passningar senare hade Nygård öppet mål till 0-2, rena klapp-klapp-målet!

Leksand kom tillbaka direkt och dryga minuten senare kom reduceringen genom Patrik Zachrisson som sköt direkt nitt i skottsektorn och pucken gick in via vänsterstolpen till 1-2.
Lagen hade varsitt powerplay men utan resultat och det var 1-2 i paus.

Andra perioden

Leksand fick en kanonstart med 2-2-målet redan efter 39 sekunder. Emil Heineman fick, efter FBK-slarv på offensiv blålinje, friläge och tryckte resolut upp pucken högt bakom FBK-målvakten.
Spelet böljade åt båda håll men ju längre perioden led, ju mer tog Leksand över. I elfte minuten kom 3-2 då Max Verenneau fick skjuta från nära håll och pucken satt i första krysset.
Halvminuten senare fick Gustav Rydahl friläge men han överlistade inte Kasimir Kaskisuo i hemmamålet.
Ny FBK utvisning och det var nära ytterligare hemmamål men Heinemans puck tog i högerstolpen.
FBK höjde sig i periodslutet och då kom 3-3. Joel Nyström fick lossa stora kanonen och pucken satt hårt på en skymd Kaskisuos plocksida.

Tredje perioden

FBK drog på sig en utvisning men den klarade man av bra. Väl fulltaliga satte man rejäl press mot hemmalaget men Leksandsmålvakten höll tätt. Istället kom 4-3 för hemmalaget då Ben Thomas tryckte upp pucken högt bakom Furch.
FBK fick ny chans i powerplay men killarna fick inte till det.
Tränarna vaskade om i formationerna men efter en tekning i anfallszonen, och en FBK-back som ramlade, kunde Leksand kontra blixtsnabbt och Oskar Lang tryckte in 5-3 vid bortre stolpen.
Joakim Nygård kämpade in 5-4-reduceringen med 2:26 kvar och i spel fem mot fyra hade man Jesse Virtanen 5-5-pucken i målnätet men det dömdes bort då Linus Johansson var och gnagde på målvakten innanför målområdet.
Det var en svängig och underhållande match där hemmalaget drog det längsta strået, FBK´s segersvit är därmed bruten.