Nygård: – Vi tappar pucken på fel ställen.
Publicerad: 2019-01-23
Eftersnack
Det var inga muntra miner i Färjestads omklädningsrum efter 4-6 hemma mot Rögle.
– Vi tar jävligt dåliga beslut därute, en pissmatch, säger Joakim Nygård.

Svaret kom snabbt när jag frågade Joakim Nygård hur han ville sammanfatta matchen.
– En pissmatch, tycker jag!
– Vi tar jävligt dåliga beslut därute, speciellt med puck. Vi tappar pucken på fel ställen, de fick hur många två mot en, tre mot två och fyra mot två-lägen som helst.

Färjestad åkte på dubbla baklängesmål direkt, det första efter bara 27 sekunder. Men man reste sig och lyckades kvittera vilket inte alls var rättvist i det läget.
– Tur att vi har med oss 2-2 in i andra perioden, medger han.
Vad sa ni i första pausen?
– Inte så mycket taktiskt utan det handlade mer om inställningsfrågan, om vi hade rätt ingångsvärden till matchen och det hade vi onekligen inte, säger 26-åringen självkritiskt.
– Andra perioden gör vi helt ok ändå, får lite längre anfall på dem och tar ledningen.
Men i tredje perioden kom raset, Rögle gjorde tre raka mål och vann slutligen med 6-4 efter 4-1 i sista perioden.
– De fick två snabba mål där och så blev det uppförsbacke igen. Vi slarvade med pucken, tappade pucken i fel lägen, vi måste spela smartare, suckar FBK-forwarden.
– Vi släpper till alldeles för mycket chanser, ska inte släppa in sex mål även om ett var i tom kasse, det funkar inte.

Snabbskrinnaren Nygård var ändå en av lagets bästa spelare ikväll, han skapade enormt många chanser. Bland annat tre frilägen men det är svårt att överlista målvakterna.
– I alla fall om man heter Joakim Nygård, säger han ironiskt.
Han stod ändå för säsongens trettonde fullträff när han skickade in en retur till 2-2 i slutet av första perioden.
Du gjorde mål på din sämsta chans i matchen?
– Ja, det kan man säga, jag fiskade upp en retur och den tog på plocken och rullade in.

Satt förra veckans toppmatcher kvar i er?
– Vi är tränade för att spela, det var fyra dagar sen förra matchen, säger han.
– Vi måste spela som vi gjorde borta mot Frölunda och Luleå, lika uppoffrande i varje match oavsett motståndare, det gjorde vi inte idag.
– Vi måste kunna spela på en hög nivå under en längre tid, spela i sextio minuter men det har varit ett problem hela säsongen. Det är nåt vi måste slipa till.
Hur hanterar ni en sån här match efteråt, är det bara att kasta den i papperskorgen?
– Ja, det vill man göra men vi samtidigt måste vi kolla på matchen imorrn och se vad vi kan göra bättre. Vi behöver lägga mer fokus på försvarsspelet, så här får det inte se ut.