Hockeytorsdag i Löfbergs Arena
Publicerad: 2019-01-31
inför match
SHL-säsongen rullar just nu vidare i ett högt tempo. Match i tisdags, ny match idag när Örebro kommer på besök till Löfbergs Arena.

I den mycket täta tabellen gäller det att samla de poäng som finns att samla för att inte halka efter. En dålig rad matcher med få poäng gör att du snabbt tappar mark.
– Det har varit så ett tag nu. Varje match är att betrakta som en slutspelsmatch så ordet serielunk har väl aldrig varit mer inaktuellt än den här säsongen, säger tränare Johan Pennerborn.

Färjestad parkerar efter tisdagsmatchen på en fjärdeplats i den jämna tabellen. 4 poäng upp till serieledande Luleå, men också 9 poäng mer än Brynäs som just nu ligger på 11:e plats. Det ger en viss signal på seriens jämnhet och vikten av att plocka poäng i varje match.
– Vi gjorde en okej bortamatch mot Djurgården i tisdags, men de var lite hetare än oss den kvällen, säger Pennerborn.

Dagens möte med Örebro blir lagens tredje möte den här säsongen. Färjestad har gått segrande ur de båda matcherna, 6-3 borta och så den mäktiga vändningen på hemmaplan då man kom in till tredje perioden med ett underläge 0-3 men vände och vann i förlängningen.
– Trots tabellpositionen är Örebro ett bra lag som spelar fysiskt och blir jobbiga att möta. Men vi ska inte glömma att vi också är ett bra lag och vi har sett några saker som vi ska försöka använda oss av ikväll, säger Pennerborn.

En tuff räcka matcher avslutas på hemmaplan på lördag då Mora kommer på besök. Därefter väntar säsongens sista landslagsuppehåll innan den verkliga slutspurten startar.
– Vi har spelat ”slutspelsmatcher” hela säsongen känns det som, så vi är förberedda på det som kommer framöver, säger Pennerborn.