Stark målvaktsdebut av Arvid Holm
Publicerad: 2019-09-17
Eftersnack
Nye målvakten Arvid Holm fick debutera i bortamatchen mot Skellefteå och gjorde det med bravur. FBK-målvakten stod för ett gediget spel och gjorde ett antal kvalificerade räddningar.
– En helt ok debut, betygsätter Arvid själv.

Målvakten Arvid Holm värvades till Färjestad från Karlskrona som målvaktspartner till rutinerade Marcus Svensson. Den relativt okände målvaktstalangen fick chansen att göra debut i SHL borta mot Skellefteå.
När fick du reda på att du skulle vakta målet?
– Igår efter träningen, det är så vi alltid gör, säger Arvid.
Hur gick dina tankar innan match, nervös?
– En debut i en ny klubb och i en högre serie är ju speciellt men jag brukar inte bli nervös. Möjligen lite exalterad, säger 20-åringen.
Arvid Holm inledde väldigt starkt mot Skellefteå med några stabila räddningar på skotten från Joakim Lindström och Arvid Lundberg.
– Efter någon minuts spel så kommer man in i spelet och glömmer bort att det är debut.
Skellefteå gick upp till en 3-0-ledning i andra perioden men man kan verkligen inte beskylla Holm för målen.
Vid 1-0 krockade FBK-backen Vojtech Mozik med en motståndare och skarpskytten Joakim Lindström fick mycket fri yta.
– Jag tycker att jag kom ut bra mot honom men han fann en liten lucka, bra gjort av honom, säger Arvid.
Vid 2-0 studsade pucken på FBK-klubba och vid 3-0 gick pucken in via hans benskydd.
– Lite snöpliga mål, en bra dag hade man fått bort pucken, suckar han.

I tredje räddade målvaktsdebutanten sitt FBK flera gånger om när motståndarna kom två mot en.
– Det blir chanser åt båda håll när vi jagar, konstaterar han kallt.
Vad ger du dig själv för betyg?
– En helt ok debut, säger Arvid nästan onödigt blygsamt, för han var klart godkänd med plus i kanten.
Du visade ikväll att du tänker utmana Markus Svensson om målvaktsplatsen i FBK?
– Ja, det är därför jag är här!