Pennerborn: – Inte tillräckligt bra för poäng.
Publicerad: 2020-12-13
Eftersnack
Efter 2-5-förlusten i Örebro är analysen enkel.
– Ja, vi behöver mer av fler spelare för att ta poäng. Idag är det inte tillräckligt bra för poäng sett över sextio minuter, konstaterar Johan Pennerborn.

Efter Färjestads solklara 7-3-seger hemma mot Örebro så kunde man ana en stor revanschlusta när lagen möttes ikväll i Örebro. Hemmalaget tog mycket riktigt hand om spelet från start och gick upp till en 2-0-ledning i första perioden. FBK blev frånåkt och var lite passiva under första 10-12 minuterna.
– Planen var att köra hårt från start men den där riktiga desperationen fanns inte där, tycker Johan Pennerborn.
FBK kom ut med ett högre tempo i andra perioden och skapade några reduceringslägen. Istället gjorde Örebro 3-0 i powerplay.
– Givetvis en stor skillnad för oss om vi gjort 2-1 istället för att de gjorde 3-0, säger FBK-tränaren.
Jesse Virtanen bombade in 3-1 i powerplay med fem minuter kvar av andra perioden.
– Sen gick det bara dryga 30 sekunder innan de gjorde 4-1, suckar "Pennan".
FBK hade behövt tvåmålsdifferensen lite längre tid, nu blev det snabbt väldigt jobbigt igen med tremålsunderläge.
– Vi fick ändå in 4-2 före paus och hade väl chansen i tredje, med lite flyt hade vi fått in 4-3 redan i första bytet eller i powerplay för att sätta ordentlig press på dem men nu blev det inte så.

Detta var Färjestads tredje match på fyra dagar men laget tryckte på allt mer ju längre matchen led, det var inget fel på fysiken utan mer ett mentalt problem.
– Ja, det saknades lite skärpa och desperation, säger "Pennan".
Färjestad matchade formationen med Jacob Nilsson, Joakim Nygård och Michael Lindqvist (som hade två ramträffar) hårt, de hade alla över tjugo minuter i istid.
– Vi går ner på folk i tredje och spelar de bästa när vi går för det, då växer istiden.
– Nu släppte vi två mål i boxplay och gjorde två mål i powerplay, vi behöver vinna den matchen i matchen.
FBK-tränaren gav extra beröm till Joakim Nygård (river och sliter) och Jesse Virtanen men kräver mer av laget.
– Ja, vi behöver mer av fler spelare för att ta poäng. Idag är det inte tillräckligt bra för poäng sett över sextio minuter.