FBK vann tät match mot Mora
Publicerad: 2019-02-02
Matchreferat
Färjestad BK - Mora IK 3-2 (0-0, 1-1, 2-1). Michael Lindqvist skrev på ett tvåårskontrakt före nedsläpp och svarade med att gör både 2-1 och 3-2 för FBK, det sista målet på en läcker straff.

Första perioden

Gästande Mora hade nog tittat på videon efter FBK´s 7-1-seger mot Örebro för man gjorde allt som Örebro då inte klarade av. Man satte hög press, åkte enormt mycket skridskor och spelade tätt och tight. Man skapade dock inte så vassa lägen framåt och Markus Svensson i FBK-kassen räddade säkert puckarna som kom.
Efter halva perioden lyfte sig hemmalaget och man radade upp målchanser. Joakim Nygård och Jesper Olofsson hade frilägen men Janne Juvonen i bortamålet räddade. I powerplay hade Mikael Lindqvist jätteläge men pucken smet utanför målramen. I slutminuten var det dubbelchans för Gustav Rydahl och Axel Ottosson men Juvonen stod på öronen och höll tätt.

Andra perioden

FBK höjde tempot direkt i andra perioden, tog ett bastant grepp om spelet och radade upp målchanser. Efter tre minuter fick man en spelvändning där man kom två mot en, Axel Ottosson spelade över till Alexander Reichenberg och han direktsköt. Pucken satt hårt i nät och det var 1-0! Målet var en ren kopia av Reichenbergs mål mot Örebro i torsdags.
Mora tog timeout efter 4:24 och lufte upp spelet en aning. Efter en spelvändning kunde John Persson styra in 1-1 nära mål efter en trång situation. FBK protesterade då Matt Bailey stått långt inne i målgården men domarna valde att inte ens videogranska målet.
Målet gav ny energi åt Mora som jämnade ut spelet men trots flera powerplay åt båda hållen var det 1-1 in till paus.

Tredje perioden

Det blev lite tuffare och grinigare mellan lagen och Mora straffades rejält när Niki Petti crosscheckade högt på FBK´s Axel Ottosson. Moraspelaren åkte på ett matchstraff och FBK fick fem minuter i spel fem mot fyra. FBK inledde ett bombardemang mot Moramålet och efter en rörig situation nära målet kunde Michael Lindqvist trycka in 2-1.
FBK fortsatte men en man mer men Mora försvarade sig bra och blev fulltaliga. Hemmalaget såg ut att ha bro kontroll påmatchen men efter ett felpass i egen zon kunde Mora vända på spelet och Mattias Bromé kunde kvittera till 2-2 med 7:51 kvar.
Med drygt tre minuter kvar åker sig Joakim Nygård fri men hakas och får en straff. Michael Lindqvist la straffen och lurade Moramålvakten med en dragning och la upp pucken högt med en backhand!
Mora pressade för en kvittering och spelade med sex spelare mot fyra på slutet men FBK redde ut stormen och vann.