DamEttan: Storseger till slut
Publicerad: 2020-02-03
damettan
Gästande Hällefors/Filipstad stretade emot bra i matchens inledning. När föreställningen var slut hade emellertid Färjestad trampat gasen i botten och slutsiffrorna skrevs till slut till hela 8-0 (0-0, 2-0, 6-0)

Matchen, som var den tredje sista innan kvalet, startade trevande. Hemmaspelarna såg aningen spända ut och passningarna satt inte där de skulle.
– Vi hade ett snack inför andra där vi kom överens om att släppa på lite bättre, vilket också blev resultatet, säger tränare Niclas Malmquist.

Och visst släppte det. Mellanperioden var med spelmässig övervikt för hemmalaget vilket också resulterade i två mål. Med ledningen i ryggen kom FBK ut i den sista och trampade gasen i botten. Det var inget snack om saken och ännu en seger kan räknas in i tabellraden.
– Vi fick ändå ut en del av matchen. Allt vi gör nu är förberedelser för stundande kval och det finns mycket att plocka med sig från den här matchen. Både bra och mindre bra saker som vi kan rätta till innan det drar igång. På det hela taget är jag nöjd med hur vi tog oss an matchen och framförallt hur vi avslutade den, säger Malmquist.

MATCHFAKTA

FÄRJESTAD BK - HÄLLEFORS/FILIPSTAD

8-0 (0-0, 2-0, 6-0)
Mål, FBK: Mimmi Gill 3, Elin Benn, Sandra Hedberg, Julia Pettersson, Alex Finlayson, Hilda Södergren.
Skott: 38-17
Utv, FBK: 3x2, HIK: 1x2