Pennerborn: – Vi är givetvis inte nöjda!
Publicerad: 2020-10-01
Eftersnack
Besvikelsen var påtaglig efter 2-4-förlusten borta mot Oskarshamn. FBK hade massor med vassa målchanser men kunde inte matcha hemmalagets effektivitet.
– Vi hade fyra frilägen i matchen men behöver mer kyla i vissa situationer, nu gäller det att vrida på sakerna till desperation och hunger, konstaterar Johan Pennerborn krasst.

Färjestad hamnade direkt i en tung uppförsbacke borta mot Oskarshamn, 1-3 efter första perioden.
– Två mål i boxplay och sen trean med halvminuten kvar, suckar Johan Pennerborn.
– Vi hade ändå energi och arbetsmoral att äta oss in i matchen och hade flera frilägen i början av andra perioden.

Istället för en 2-3-reducering kom istället 1-4, lite typiskt när man inte utnyttjar sina egna chanser.
– De fick ett långt anfall och fick in pucken, konstaterar FBK-tränaren torrt.
Jobbiga 1-4 inför tredje perioden, vad sa ni till killarna?
– Vi hade ju energin så vi skulle fortsätta vara konsekventa i 60 minuter. "Linkan" satte också 2-4 i sjunde minuten men sen lyckades vi inte komma närmare, säger "Pennan".
– Att plocka tre mål i sista perioden är svårt. Oskarshamn är ett bra hockeylag också, det kommer fler lag att få erfara.

Ni skapade väldigt mycket framåt, många klara lägen.
– Ja, vi hade fyra frilägen i matchen men behöver mer kyla i vissa situationer.
Spelet i boxplay har inte stämt under inledningen av säsongen. FBK har släppt in 7 mål och har bara 56,25 % i BP.
– Vi är lite frågande om varför, vi hade ett väldigt bra spel i BP förra säsongen och har inte ändrat så mycket, säger "Pennan".
– Men vi måste bli mycket bättre, så är det.

Färjestad har bara två poäng efter fyra omgångar.
– Även om tre matcher har varit på bortaplan så är vi givetvis inte nöjda. Nu gäller det att inte vrida på saker i frustration utan att vrida på det till desperation och hunger.

Tung hemresa för laget inatt och på lördag eftermiddag väntar Malmö i Löfbergs Arena. Hur använder ni tiden fram tills dess?
– Vi ska analysera den här matchen och imorgon har vi en lättare träning, säger FBK-tränaren.
– Det gäller att ladda om och mobilisera så mycket ny energi det går till på lördag.

Jacob Nilsson drabbades av en skada och utgick i första perioden efter en kollision. Inte vad laget behövde efter skadorna på Joakim Nygård och Gustav Rydahl. Morgondagen får utvisa hur det gick med Nilsson.