Åslund: – Det är för dåligt, vi ger bort två poäng.
Publicerad: 2020-01-23
Eftersnack
Färjestad inledde bäst och hade en 3-0-ledning men föll ihop på slutet och förlorade till slut efter förlängning.
– Vi gör väl femtiofem bra minuter, vi ger bort två poäng, suckar Per Åslund.

Det började ju så bra mot Växjö, 1-0 av Lukas Ekeståhl-Jonsson i första minuten och 2-0 av Gustav Rydahl i den tionde. När Per Åslund tryckte in 3-0 minuten in på andra perioden i numerärt underläge kändes det kassaskåpssäkert.
Den pucken satt där den skulle?
– Det var skönt, bra gjort av "Limpan" (Linus Johansson) att dra ner båda Växjöspelarna, säger Åslund.
– Sen åkte in framför målet så målvakten ser ju ingenting när pucken kommer.
Trissan satt klockrent i vänsterkrysset, formstarke Åslunds 11:e fullträff för säsongen.

Växjö reducerade till 3-1 kort efter Åslunds mål men Färjestad hade full kontroll på matchen till det återstod fem minuter. Då kom 3-2 i numerärt underläge och med tre minuter kvar kom även kvitteringen till 3-3.
– Vi gör väl femtiofem bra minuter, känns det som, sen ger vi bort två mål, suckar han.
– Det är för dåligt, vi ger bort två poäng. Det ska vara tre poäng i en sån här match!

Andra halvan av matchen blev allt grinigare, en tydlig gameplan från Växjös sida för att få FBK ur balans. Och utvisningarna haglade, de flesta drabbade hemmalaget och det blev avgörande.
– Vissa gubbar får ju gå tungt men samtidigt tycker jag att vi borde kunna ha det under kontroll ändå, tycker Åslund.
Duellerna med tunge Daniel Rahimi som verkligen spelar på gränsen och även över gränsen emellanåt, var många. Växjöbacken klarade sig dock utan att bestraffas av domarna denna kvällen, ja förutom en dubbelutvisning ihop med Åslund. Domarna tillät ovanligt mycket hakningar, fasthållningar och efterslängar, något som Färjestad förlorade på, man drog på sig frustration, speciellt i slutet av matchen.
– Ja, det gjorde vi, klart att vi måste hålla oss kallare i vissa situationer, tycker rutinerade Åslund.
– Samtidigt så tycker jag att vi kanske kunnat få nån mer utvisning med oss också.
Det var kanske en nyttig läxa att lära inför slutspelet då domarnivån brukar höjas rejält när det gäller spelförstörande moment.
– Ja, så kan det vara, det är aldrig kul att förlora men jag förlorar hellre nu än i slutspelet, säger 33-åringen.

På lördag äväntar en lurig bortamatch för FBK mot pånyttfödda Linköping som ikväll vann sin andra raka match efter tio raka förluster.
– Då gäller det att vara med och inte bjuda på något, avslutar Kilssonen.