Höstens första matchvecka - med Öppet Hus
Publicerad: 2019-08-05
Försäsong
Uppstartsveckan är avklarad. Kommande vecka blir en vecka med mycket träning, matcher och Öppet hus.

– Kul att det är igång, konstaterar Johan Pennerborn.

Förra veckan var en uppstartsvecka. Tester avlöste varandra innan den välbesökta ispremiären gick av stapeln i onsdags. Innan helgledigheten hade laget avverkat ytterligare ett antal ispass.

Nu står en ny vecka för dörren. En vecka som är välfylld med diverse olika aktiviteter.
– Idag har vi kört ett bra pass på is och i slutet av veckan har vi säsongens första träningsmatcher, säger tränare Johan Pennerborn.

Schweiziska EV Zug står för motståndet i veckoslutet, och valet av motståndare är såklart med inriktning på kommande CHL-spel.
– Champions Hockey League är en turnering vi vill gå långt i. Att vi väljer att möta Zug i två matcher är ju för att få känna på ett annorlunda motstånd än det vi kanske är vana vid. Det var några år sedan vi var ute i Europa nu och vi vill förbereda oss på bästa möjliga sätt inför den nya europaresan, säger Pennerborn.

Det första mötet av de två går av stapeln i Sunne på torsdag kväll. En spelort där de båda tränarna Johan Pennerborn och Gereon Dahlgren har en historia.
– Det är alltid kul att åka ut till en mindre ort i Värmland och spela match. Vi har tidigare varit i Filipstad, Hagfors, Åmål, Arvika och nu har turen kommit till Sunne. Ett sätt för oss att ge tillbaka till de mindre klubbarna som gör ett jättejobb för den värmländska hockeyn. Vi vet att vi har många supportrar ute i Värmland och när vi har möjligheten att på försäsongen komma till deras hemmaplan så är det jättetrevligt, menar Pennerborn.

Det andra mötet spelas i Löfbergs Arena på lördag. En dag som också innehåller ett Öppet Hus.
– Ja, och det blir ju ett fint tillfälle för oss att möta många av våra supportrar och att kunna krydda det med en match är ju jättekul.

Vad hoppas ni få ut av de här två första matcherna?

– Först och främst så är det väl att vi vill se lite linjer från det vi jobbar med. Det är mycket grunder i inledningen så vi vill se linjerna i vårt grundspel. Resultatet är sekundärt så här tidigt på säsongen.

Hur tycker du att inledningen har varit?

– Svårt att dra några växlar redan nu, men vi har haft bra fart och kört på ganska rejält. Det är väldigt kul att vara igång med allting, säger Johan Pennerborn.
{!A}

Det är naturligtvis gratis att besöka Löfbergs Arena denna lördag, men biljett måste bokas. Detta gör du enklast här http://bit.ly/OppetHus10aug Anledningen till att man behöver biljett är bland annat att vi behöver testa vårt nya biljettsystem. Skaffa gratisbiljett redan nu!

Hålltider Öppet Hus

13:00 Löfbergs Arena öppnas
13:00 Autografskrivning/mingel med spelare i Färjestad BK
13:00 Allmänhetens åkning i Löfbergs Arena med klubba (hjälm obligatoriskt)