Tredje raka förlusten för FBK
Publicerad: 2019-12-30
Matchreferat
Skellefteå AIK - Färjestad BK 5-1 (1-0, 2-0, 2-1). Matchen avgjordes i andra perioden där FBK var det klart bättre laget men hemmalaget vann ändå perioden med 2-0. Med 3-0-ledning kunde hemmalaget säkert spela hem tredje perioden och ta hand om alla tre poängen.

Första perioden

Skellefteå inledde bäst, var lite kvickare i allt de gjorde och hade bättre passningsspel. I sjunde minuten kom Joakim Lindström fri men Arvid Holm i FBK-kassen räddade.
Ett par minuter senare åkte sig Magnus Isaksson fri från höger men Holm räddade igen.
I femtonde minuten hade FBK sina första, vassa lägen men varken Carl Jakobsson eller Per Åslund lyckades överlista Gustaf Lindvall i hemmamålet.
Istället kom 1-0 då Jesper Fröden i kampen framför mål svepte in pucken via FBK-målvakten.
Med 2:30 kvar åkte sig Carl Jakobsson fri, siktade mellan klubba och benskydd. Pucken tog på benskyddet, styrdes upp i Lindvalls klubba bakom(!) honom vidare i stolpen och ut på ett makalöst sätt.

Andra perioden

Färjestad kom ut betydligt bättre i andra perioden med mer fart och hög aggressivitet i spelet utan puck. Men när Toumas Kiiskinen åkte sig fri kom 2-0. Holm räddade första skottet men Oscar Möller var snabbast på returen och satte pucken enkelt.
FBK fortsatte att dominera i spel fem mot fem, hemmalaget tog timeout efter 3:42, och man satt och väntade på reduceringen men effektiviteten fanns inte där. Två utvisningar gav Skellefteå chansen att dominera spelet men FBK redde ut båda tillfällena med en man mindre.
FBK fick också chansen med en man mer, Linus Johansson var närmast men pucken smet centimetern utanför högerstolpen.
Perioden avslutades på värsta sätt för FBK när Jonathan Pudas kunde lyfta upp pucken efter drömpassning från Jocke Lindström med 21 sekunder kvar av perioden.

Tredje perioden

Färjestad satsade hårt för en reducering med ett mer desperat spel och man fick med sig utvisningar. Det första numerära överläget var inte bra men under det andra osade det mål men varken Per Åslunds styrning eller Linus Johanssons skott gav resultat.
Hemmalaget fick också farliga kontringsmöjligheter men Holm höll tätt.
Tredje möjligheten med en man mer gav resultat och det var Jonathon Blums mål. FBK-backen åkte in i anfallszonen och sköt, målvakten halvräddade men Blum kastade sig och tryckte in pucken. Domarna ville kolla repriserna men godkände till slut 3-1-målet med 9:54 kvar.

Ännu mer fart på FBK nu men Skellefteå fick sina kontringar och med 3:48 fick man straff efter att Andreas Wingerli hakats i fritt läge. Toumas Kiiskinen tog hand om straffen och satte den kyligt mellan benen på FBK-målvakten, 4-1.
FBK chansade med att ta ut målvakten men Robin Alvarez satte då 5-1 i tom kasse.

Matchen var relativt jämn sett över sextio minuter men stor skillnad i effektivitet avgjorde i hemmafavör.