Färjestad BK sänker lönerna
Publicerad: 2020-10-23
föreningen
Som en konsekvens av rådande pandemi och uteblivna intäkter sänker nu Färjestad BK lönerna för hela organisationen.

– Aldrig roligt att behöva göra våld på den enskildes ekonomi, men som läget är nu är det nödvändigt, säger VD Stefan Larsson.

Sedan säsongen avbröts i mars månad har det varit ovissa tider för alla klubbar, så även för Färjestad BK. Uteblivna intäkter från ett slutspel, samt en fortsatt tom arena har gjort att det ekonomiska läget är kritiskt.
– Vi har sedan dag 1 (sedan det tog slut i mars) anammat en broms då osäkerheten redan då var ganska stor. Vi har haft återhållsamhet i anställningar, sänkt kostnaderna för spelartruppen, löneavstående genom korttidspermitteringar med mera. Vi har på det sättet fått ned kostnadsmassan sedan mars med mångmiljonbelopp. Men det finns inga substantiella lättnader inom synhåll och därför måste vi fortsätta att vara återhållsamma, göra kloka beslut och aktivera ytterligare åtgärder framåt, säger VD Stefan Larsson.

En åtgärd som nu genomförs är löneavståenden från samtliga anställda i Färjestad BK.
– Vi har sedan en tid kommit överens med föreningens anställda om ett löneavstående. Då pratar vi all personal, allt från administration till sporten, som kommer att avstå viss del av lönen. Vi har här valt en modell med faktiska löneavdrag på bruttolön, vilket innebär att vi vet effekterna. Inga antaganden i framtida scenarion som bonusar eller liknande, säger Larsson.

Hur tufft har det varit att ta det här beslutet?

– Att göra våld på den enskildes privata ekonomi är ingen rolig process. Det påverkar både individen samt deras nära och kära. Det ska finnas en bra grund och en rättvisa så långt möjligt det bara går när man gör såna här saker. Det är dock den enskildes frivilliga beslut att gå med på det här, och med det sagt så vill jag rikta ett stort beröm till hela organisationen för den insikt och förståelse man visar genom att gå med på att avstå en del av sin lön. Det finns ingen som tycker det här är kul och det är ingen ”poppistävlig” att driva igenom. Ett stort grönvitt hjärta att få hela organisationen att sluta upp kring det här och på så sätt göra sitt för att hjälpa föreningen, menar Larsson.

Det är inte bara personalen som har ett stort grönvitt hjärta. Även föreningens partners och supportrar har, och visar fortsatt ett stort engagemang.
– Det värmer oerhört att de som står oss nära visar en så stort mått av förståelse och engagemang. Det är oerhört uppskattat och en nödvändighet i det läge vi nu befinner oss i. Det visar också på, oaktat roll, att vi är många som har viljan att se ett starkt och konkurrenskraftigt Färjestad BK även i framtiden. Tycker det är ett fint kvitto på ”Framåt och uppåt – Tillsammans, avslutar Larsson.