Nyström: – Kul att få vara på is igen
Publicerad: 2021-09-16
inför match
Efter att ha fått tillbringat stora delar av försäsongen i gymmet är nu Joel Nyström tillbaka och mer sugen än någonsin.

– Jag njuter av varje sekund där ute, säger han.

En fotskada satte stopp för Joel Nyströms deltagande i snudd på samtliga försäsongsmatcher. Mot Linköping i Skövde fanns han med på isen igen och så även i SHL-premiären i Växjö i lördags.

Hur har det varit sedan återkomsten?

– Det har funkat bra tycker jag. Av den skada jag hade känner jag ingenting, så allt härifrån ska bara bli bättre. Sen behöver man ju spela lite mer för att hitta tajming och sånt där, men det kommer.
{!A}

Han har spelat tillsammans med Mikael Wikstrand i de två senaste matcherna. En partner som sprider lugn omkring sig.
– Han är som en extrafarsa till mig där ute på isen. Han snackar med mig på isen, bredvid isen och är ett jättestort stöd och en grym hjälp för mig. Han är en av ligans bästa backar så jag vet inte om jag kan ha en bättre backpartner, säger han ödmjukt.

Nu väntar en ny bortamatch - mot Malmö på lördag. Ett lag som av hävd alltid är tunga att möta.
– De har en del stora forwards så det gäller att spela smart då man själv inte är bland de längsta. Snabbt in i situationerna och med fart under fötterna så ska det där också lösa sig, säger han med ett leende.
{!B}

Det väntar ytterligare några matcher på bortais innan det är dags att ändra ett fullsatt Löfbergs Arena mot Leksand 2 oktober. En udda upplevelse för 19-åringen.
– Jag kom ju upp i A-laget under förra säsongen och har egentligen aldrig spelat inför någon större publik. Tyckte det var jättehäftigt i vår första match här hemma på försäsongen då det var ett tusental på plats. Jag antar att det kan komma att bli något helt annat när det är fullsatt. Det kommer hur som helst att bli en häftig upplevelse att få vara med om det, säger han medan han lutar sig på materialvagnen i spelargången.
– Sist av isen, yngst i laget…då får man ta det här. Det brukar bara vara puckhinken, men idag blev det en vagn också. Arto och Jocke hjälper säkert någon lagkamrat med något så då hjälper jag dem. Så det ska vara, säger han innan han och vagnen försvinner in i spelargången.
{!C}