FBK föll efter intensiv och kampfylld match
Publicerad: 2021-11-06
Matchreferat
Örebro HK - Färjestad BK 3-2 (1-2, 1-0, 1-0). Det bjöds på en väldigt intensiv match och Färjestad gjorde en mycket stark första period. Tog ledningen genom mål från Gustav Rydahl och Daniel Viksten (på straff). Örebro kom tillbaka och det var 2-2 inför tredje perioden. Viksten hade en ribbträff men Örebro gjorde 3-2 och trots en tung FBK-press på slutet så räckte det inte till poäng.

Första perioden

Det var riktigt laddat från start från båda lagen, FBK visade fina kämpatakter i närkamperna. Det blev en hel del utvisningar och FBK fick spela 4 mot 3 i andra perioden. Daniel Viksten sköt och Gustav Rydahl svepte in pucken bakom Jhonas Enroth. 0-1 efter 1:47!
Hemmalaget fick nästa numerära överläge men FBK spelade bort det effektivt med aggressivt spel.
Ny FBK-utvisning i elfte minuten och powerplay för Örebro. Men det var FBK som skapade genom Per Åslund som åkte sig fri och fick ett slag på armen i avslutningsögonblicket. Straff!
Daniel Viksten tog hand om den och satte 0-2 stensäkert med en ispuck invid högerstolpen!
Örebro hade några halvchanser men då stod Dominik Furch i FBK-målet ivägen.
Med en mniut kvar fick Per Åslund en klubba upp i ansiktet, blödde men fick ingen utvisning med sig. Istället kunde Rodrigo Abols smälla in 1-2-reduceringen med halvminuten kvar.

Andra perioden

Örebro inledde i numerärt överläge och Rodrigo Abols kunde vända vid högerstolpen och svepa in pucken. 2-2 efter 29 sekunder.
Målet sänkte inte Färjestad utan de grönvita tog över spelmässigt och skapade en del chanser men Enroth stod ivägen. Örebro hade sen fin period där Dominik Furch klev fram med 3-4 riktiga toppräddningar för sitt FBK. Speciellt på Örebros 2 mot 1-läge där LInus Öberg bara skulle svepa in pucken på bortre stolpen men Furch var otroligt följsam i sidled. Örebro hade ett powerplay men FBK redde ut det. I slutminuten fick FBK chansen med en man mer och tryckte in pucken men klockan hann precis slå om till 20:00 ett par tiondelar före. Inget mål, FBK hade verkligen inte marginalerna med sig.

Tredje perioden

Marginalerna fortsatte att grina emot för FBK för Daniel Viksten hade en puck i ribbans undersida, studsade i stolpen och ut igen efter 2:44.
Den intensiva, böljande kampen forstatte och det var chanser åt båda håll.
Nästa mål var oerhört viktigt och det var Örebro som gjorde det. Backen Nick Ebert fick på en kanon från halvdistans och Furch lyckades inte hålla ihop skydden. 3-2 efter 8:45.
FBK fick numerärt överläge efter 11:22 och radade upp lägen men Enroth storspelade i Örebromålet.
Med 2:36 kvar fick FBK ett nytt numerärt överläge och en gyllene chans att kvittera. Man plockade även målvakten för spel sex mot fyra och hade ett antal vassa målchanser men Enroth storspelade i hemmakassen och räddade segern åt sitt Örebro.

Totalt sett en väldigt bra match från FBK´s sida som tog kampen i 60 minuter över hela isen. Jämfört med de senaste matcherna var det ett stort steg i rätt riktning.