Den sportsliga organisationen är nu på plats
Publicerad: 2022-06-23
Lagbygget
Med sportdirektör Rickard Wallin i spetsen är nu den sportsliga organisationen för kommande säsong satt på plats.

– Det känns skönt att ha det klart innan vi alla ska gå på lite sommarledigt, säger Wallin.

{!A}

Analytikern Erik Wilderoth var Wallins första värvning. Han kom in under förra säsongen och har skrivit på en förlängning för ytterligare två år.
– Erik och jag har jobbat ihop, egentligen sedan första dagen, och han har varit en enorm trygghet och har kommit med nya perspektiv som vi nu får fortsätta utveckla. Han har en förmåga att förklara komplicerade saker på ett enkelt sätt och har växt in i laget och föreningen på ett sömlöst sätt, säger Wallin.
Ny i organisationen sedan några veckor tillbaka är Patrik Hansen. Hansen som senast hade ett uppdrag för Djurgårdens IF kommer framöver att jobba som scout för Färjestad BK.
– Mitt mål är att hinna se så mycket hockey som möjligt, både i SHL och Allsvenskan. Det behövs för att kunna göra rätt värderingar senare i en process. Kombinationen med Eriks verktyg gör ju att vi ser möjligheter att förädla scoutingen som i sig själv innehåller väldigt många parametrar, säger Hansen.
{!B}

Rickard Wallin var tidigt ute och pratade om just scoutingverksamheten, och hur han tyckte den behövdes stärkas upp. Nu har han alltså hittat sin man.
– Tycker vi har hittat någon som kompletterar mig och Erik på sportsidan framförallt. Då behövs det en som är ute och ser och hör och som dessutom har erfarenhet av det. Patrik har det, och han har ett tydligt mål att jobba med hockey och han är hungrig, säger Wallin.

Ni blir som en liten enhet i enheten på något vis

– Tanken är väl också att Patrik ska ge alla en bättre plattform att få vara med och hjälpa honom att scouta. Det är ju inte en persons åsikter som ska avgöra utan att vi ska hitta ett bättre arbetssätt. Något som kommer att gälla även dam och juniorsidan. Att helt enkelt bli lite proffsigare i hur vi samlar in information. Med mer information så har vi större chans att ta bättre beslut, och tillsammans med siffrorna som Erik har som ansvarsområde så ska jag väl vara någon sammanhållande länk. Sen får vi se var det tar oss, men det känns spännande att få ett perspektiv av någon som har en bas utanför husets väggar också. Både i vad vi gör och vad alla andra gör. Det gäller att vara nyfiken, säger Wallin.

Även Roger ”Ragge” Johansson kommer att få en roll i scoutingarbetet, även om hans huvudsakliga syssla framöver kommer att vara kopplat till utveckling.
– Vi ser en stor utvecklingspotential i att addera en spelarutvecklare, och är väldigt glada att den personen kommer att vara Roger Johansson. ”Ragge” behöver väl direkt ingen längre presentation för de inbitna FBK-fansen. Förutom sin bakgrund som spelare så har han jobbat med individuell utveckling i eget bolag under några år, men har alltid funnits runt föreningen i någon form. Vi tror att Ragge är perfekt att börja skrapa på ytan i den individuella utvecklingen även för utespelare, som tillägg till den dagliga verksamheten i respektive lag. Eftersom det här är en ny roll så ska Ragge tillsammans med coacherna hitta optimala sätt att utvecklaspelare och även ledare i föreningen. Ragge kommer således inte att vara knuten till ett lag utan till föreningen, säger Wallin.
{!C}

Den sportsliga organisationen i sin helhet:

Rickard Wallin, sportdirektör
Erik Wilderoth, analytiker