Tätt matchande för ett J18 i medvind
Publicerad: 2022-02-09
Akademien
Färjestad har fått en bra start i J18 Nationell Norra. Poäng i sex av sju matcher och just nu en femteplats i en haltande tabell.

– Vi har skaffat oss ett bra läge, säger tränaren Markus Karlsson.

I helgen kom första förlusten. Skellefteå besökte Karlstad och åkte hem med samtliga poäng efter 7-3 på hemmalaget. Ett resultat som inte riktigt speglade matchen.
– Nej det tycker jag inte. Det är ingen ”7-3 match” sett till spel och chanser. Vi har våra lägen men den här matchen fick vi inte riktigt dit dem, samtidigt som Skellefteå fick sina mål i ”bra” lägen av matchen samt att de hade en bättre effektivitet. Förlust, visst, men siffrorna blev lite för stora, säger Karlsson.

Det är snabba ryck i den här serien och matcherna duggar tätt. För en dryg vecka sedan så gav sig laget ut på en turné med tre matcher på lika många dagar. Brynäs var först ut, och där blev det förlust i förlängningen. Sedan följde två raka trepoängare mot Björklöven respektive Modo. Ett styrkebesked.
– En bra energiboost för gruppen. Tre matcher på tre dagar, attitydsmässigt starkt att ställa om varje dag. Ta Modomatchen som exempel, tredje matchen på tre dagar där vi visar en stark lagmoral och hittar vägen för att vinna även fast vi inte är hundra procent fräscha i kropp och huvud, men hittar energi tillsammans för att vinna matchen, säger Karlsson och fortsätter;
– Den här serien är fantastik bra utbildning för killarna. Bra nivå, tajta matcher. Man kan inte kliva ut och inte göra jobbet för då blir man straffad. Varje match är en bra läropeng. Vi har inte tid att tycka synd om oss själva vid motgång, eller att sväva iväg i framgång. Det är fokus på nästa byte som gäller.
{!A}

Målet med seriespelet är att hamna bland de fyra första lagen.
– Absolut. Det är gruppens målsättning att hamna topp-4, men skulle det gå bättre gör det ju såklart ingenting. Men hamnar vi där så får man stå över sextondelen, samt att man får välja motstånd och få hemmafördelen i kvartsfinalen. Det är vårt närmaste delmål, säger Karlsson.

Den här veckan står det åter på med tre matcher på tre dagar med start i Örebro på torsdag. Sedan väntar hemmamatcher på fredag (Modo) och lördag (Björklöven).
En hektisk tid på året, men också en av de bästa när det kommer till hockeyfolket.
– Ta som nu, solen lyser och det droppar från taken. Det blir lite slutspelskänsla över det med så täta matcher. Den bästa tiden på året, avslutar Karlsson.