Effektivt FBK tvingade fram en sjunde match
Publicerad: 2019-04-16
Eftersnack SF6
Djurgården Hockey - Färjestad BK 1-6 (0-1, 0-4, 1-1). Ett effektivt Färjestad tog vara på sina målchanser i sjätte semifinalen borta Djurgården. Efter 0-1 i första perioden gick man ifrån till hela 0-5 i den andra. Efter en avslagen slutperiod slutade matchen 1-6. Marcus Nilsson tvåmålsskytt efter att ha satt viktiga 1-0 och 3-0-målen.

Första perioden

Färjestad fick en kanonstart när Oskar Steen stal pucken av Linus Hultström vid Djurgårdsmålet och kallt spelade över till Marcus Nilsson. "Lilliz" Nilsson kunde sikta ur liten vinkel och enkelt lyfta in pucken bakom Robin Jensen i hemmamålet som var chanslös i sidled. 0-1 efter 1:31!
Djurgården försökte spela med hög fart och få snurr i offensiv zon men FBK höll dem på utsidan. Istället hade FBK två fina lägen att öka på ledningen men Johan Ivarssons skott tog i vänsterstolpen medan Oskar Steen styrde pucken i högerstolpen.
Hemmalaget hade två numerära överlägen men hade svårt att skapa heta lägen. Dick Axelsson hade bästa chansen efter en diagonalpassning men Markus Svensson i FBK-kassen gjorde en stark sidledsräddning.

Andra perioden

Djurgården höjde tempot i andra perioden och låg på hårt för en kvittering. Man hade ett antal lägen för Norell, Davidsson och Lilja men Markus Svensson storspelade i FBK-målet.
Efter halva perioden kom därför 0-2-målet från Sebastian Erixon väldigt överraskande när han på egen hand tryckte in pucken.
Sen gick det undan:
0-3 (12:36) då Marcus Nilsson stötte in en retur i powerplay.
0-4 (13:00) då Jesper Olofsson kallt satt pucken mellan benen på målvakten.
0-5 (16:14) då Ilari Melart stenhårt tryckte upp pucken i högerkrysset från halvdistans.

Tredje perioden

Djurgården reducerade till 1-5 efter två minuter genom Daniel Brodin. Hemmalaget fick lite ny energi men den försvann två och en halv minut senare då Daniel Viksten styrde in Jens Westins backkott till 1-6.
Även om hemmalaget hade mycket puck och skapade en del målchanser, även FBK hade några lägen, spelades de resterande sexton minuterna mest av.

Efter kvällens överkörning väntar nu en sjunde och avgörande match i Löfbergs Arena på Skärtorsdagen kl. 19:30!