Lägesrapport från marknadsavdelningen
Publicerad: 2020-05-26
partner
Lagen är i mångt och mycket igång med sin träning inför kommande säsong. Marknadsavdelningen har varit igång längre.

– Vår ”försäsong” startar under vintern, så vi är en bit på väg. Det finns ett stort engagemang hos våra partners, säger Niclas Eriksson på FBK Marknad.

Som för alla andra så är det en annorlunda vår även för Mats Tågmark och Niclas Eriksson på Färjestads marknadsavdelning. De båda är kontakten mellan klubben och alla partners som har ett engagemang i Färjestad BK. Likt alla andra säsonger startas införsäljningen upp redan under pågående säsong, och det var ingen skillnad i år. Skillnaden kom ju som bekant tidigare i våras då coronaviruset började påverka samhället på allvar.
– Det har varit en märklig vår i det avseendet. När säsongen blev inställd så tog jag och Mats beslutet att åka och träffa så många partners vi hann med. Inga säljsamtal, utan mer en artighetsvisit på behörigt avstånd för att höra hur det stod till med allt och alla. Vi upplevde det som att det var uppskattat, säger Niclas Eriksson.

Framgångssagan med Färjestads företagsnätverk kommer till stor del av en god förvaltning. Många av nätverkets partners har varit med länge, vilket ha gjort att det är starka band mellan klubb och företag.
– Det är livsviktigt att hålla en god relation till våra partners. Det finns få stora aktörer i vår region men väldigt många företag. I nätverket hjälps vi åt att skapa affärer åt varandra och det har varit ett lyckat koncept och troligen en stor anledning till varför så många väljer att vara partner till Färjestad, säger Mats Tågmark.
{!A}

Det är såklart inte bara idrottsrörelsen som sliter i coronatider utan även många företag. Detta till trots kan Eriksson och Tågmark ändå känna en stor optimism.
– Det känns bra, det gör det. Att vi i sista veckan i maj kan säga att alla 36 företagsloger nu är sålda känns fantastiskt. Faktum är att vi aldrig haft en osåld loge under alla år sedan Löfbergs Arena stod klar. Det vittnar om att vi har fantastiska partners som har en tro på det vi gör och som vill vara med på tåget, säger Eriksson som också är fullt medveten om att vissa kanske har det tuffare just nu.
– Många av våra partners har varit lojala under väldigt lång tid. Om nu några får problem på grund av coronaviruset så har vi en plan även för dessa. Vi har en bra dialog med dem det gäller, säger Eriksson.
{!B}