Färjestad vann första semifinalen
Publicerad: 2019-04-06
Matchreferat SF1
Färjestad BK - Djurgården IF 5-2 (2-0, 2-1, 1-1). Färjestad stod för en strålande insats och gick upp till en stabil 4-0-ledning efter drygt halva matchen. Djurgården reducerade till 4-2 i tredje men Martin Johansson stängde matchen med sitt 5-2-mål i tom kasse på slutet.

Första perioden

Färjestad inledde på ett strålande sätt med hög fart, bra passningsspel och hetast i närkamperna. Linus Johansson var nära ett ledningsmål men pucken tog i utsidan målburen. Hemmalaget fick första numerära överläget och när Mikael Wikstrand skickade in pucken trodde alla att det var 1-0 men målet dömdes bort. Stor irritation hos hemmalaget då HV71 fick ett liknande mål godkänt i första kvartsfinalen då målvaktens plockhandske blev på påkörd utanför målgården.
Kort efter kom Joakim Nygård fri men hans backhand gick utanför högerstolpen. FBK fick ett nytt överläge och då kom 1-0 på riktigt. Jesse Virtanen fick kanonträff och pucken for förbi en helt skymd Adam Reideborn i Djurgårdsmålet.
Hemmalaget dominerade stort och i fjortonde minuten kom 2-0 efter en blixtrande kontring i två mot en-läge. Michael Lindqvist höll i pucken, han väntade kallt ut DIF-backen och passningen över till Joakim Nygård var perfekt, Nygård fick öppen kasse till 2-0!
Efter femton minuter fick DIF sin bästa chans men Mattias Guters friläge räddades av Markus Svensson i hemmamålet.

Andra perioden

FBK fortsatte att trumma på och i åttonde minuten kunde Jesse Virtanen trycka in 3-0 med ett närskott efter att ha följt med upp i anfallet.
Djurgården tog timeout men det hjälpte föga. Ett nytt powerplay i tolfte minuten för FBK resulterade då Daniel Viksten styrde in Oskar Steens skott. 4-0!
Gästerna fick två raka powerplay som FBK städade av på ett säkert sätt men när utvisade FBK-spelaren precis kommit in på isen kunde Sebastian Strandberg tryckte in 4-1-reduceringen med ett direktskott som Svensson inte hann över på.

Tredje perioden

FBK hade full koll på Djurgården som hade svårt att få till något offensivt. Gästerna skulle dock få oväntad "hjälp" efter ett felpass av Marcus Nilsson. Axel Jonsson-Fjällby åkte sig fri och sköt in pucken under Svenssons klubbhandske, 4-2 efter 5:17.
Målskytten Strandberg var nära ytterligare reducering efter en styrning men nu räddade Svensson starkt.
Gästerna tog över spelmässigt men hade svårt att ta sig in mot mål. Med hela 4:35 kvar plockade Djurgården ut sin målvakt med spel sex mot fem och Dick Axelsson hade ett skott i stolpen med 2:27 kvar. Matchen avgjordes definitivt med 1:25 kvar då Martin Johansson satte pucken i tom kasse.