Kaptenen laddar för Europaspelet
Publicerad: 2019-08-29
CHL
Linus Johansson är redo att leda sina mannar ut i tävling för första gången den här säsongen.

– Ska bli riktigt kul att det drar igång på allvar nu, säger han.

Förra årets försäsong med endast träningsmatcher är den här gången utbytt till en försäsong med tävling. Första omgångarna i årets Champions Hockey League spelas under kommande veckoslut, och för Färjestads del gäller först slovakiska Banska Bystrica på torsdag kväll. Ett lag lagkapten Linus Johansson inte vet speciellt mycket om.
– Det är ju lite så det är i CHL. Man vet inte lika mycket om sina motståndare som man gör när det gäller SHL. Det är också lite av tjusningen och matcherna blir lite mer fram och tillbaka. Jobbigare helt enkelt, säger han.

På vilket sätt?

– Det är inte så jättestor prio på försvarsspelet som det är i SHL. Här är det mer att bara köra, och blir man inlärda i det sättet att spela så blir det jobbigare.

Roligare?

– Nja, bakåt blir det ju fler luckor att täppa till. Men det är klart, framåt blir det ju roligare med mer chanser. Men det gäller att vi är på tårna direkt på torsdag kväll, för är det en sak alla lag gör så är det just att köra järnet, menar Johansson.

Han har spelat CHL tidigare, då med Djurgården, och har gillar det.
– Minns att vi spelade i Finland och i Frankrike. Finland är ju ganska likt det vi har här hemma, men Frankrike var lite annorlunda. Inget man tänker på som hockeyland i första taget kanske. På samma gång som det är lite ovanliga miljöer man kommer till när man är ute och reser, så är det också några bra dagar tillsammans med laget.

Första matcherna spelas som bekant hemma i Löfbergs Arena.
– Skönt att få börja hemma med två matcher. Helst ska vi ju ha två segrar med oss innan vi åker ner veckan efter för returerna.

Med tanke på att det nu gått en tid sedan alla samlades så tycker han att gruppen har satt sig bra.
– Det tar alltid lite tid, men det är bra gubbar i gänget så jag tycker att vi hittat rätt ganska fort faktiskt.

Det har stundtals varit grinigt på träningarna och många spelare visar en stor tävlingsattityd. Linus är en av dom.
– Ja så är det. Men vi är fler som har lätt för att tända till när det tävlas. Jag tycker att det är viktigt att man väljer sina tillfällen och inte går ut på isen för att bli arg, utan att man blir arg när något händer - och det händer. Men vi är tävlingsmänniskor som hatar att förlora. Då kan det bli sådär ibland, ler han.

Förhoppningsvis lämnar Linus och gänget isen med ett leende efter kvällens CHL-premiär.
{!A}