Färjestad upp i serieledning
Publicerad: 2018-12-06
Matchreferat
Färjestad BK - Luleå HF 1-0 (1-0, 0-0, 0-0). Det bjöds på en jämn och intensiv seriefinal när tabelltvåan mötte serieledande Luleå. FBK tog ledningen genom Gustav Rydahl och kämpade sen heroiskt till sig alla tre poängen. Markus Svensson storspelade åter i FBK-målet.

Första perioden

Hemmalaget inledde bäst och hade första chanserna. Jesper Olofssons skott räddades av Joel Lassinantti medan Johan Ivarssons slagskott smet tätt utanför högerstolpen.
Luleå tog över lite spelmässigt och hade fina lägen för Einar Emanuelsson, Johan Harju och Fredrik Styrman där FBK-målvakten Markus Svensson räddade starkt.
Efter 12:36 kom första målet och det var FBK som tog ledningen. Jens Westin sköt för styrning men Gustav Rydahl fångade upp pucken med skridskon och rundade enkelt Luleåmålvakten som var chanslös.
Jesper Sellgren hade fritt skottläge minuten senare men pucken smet utanför. I periodslutet fick FBK ett numerärt överläge och det var nära utökad ledning då Johan Ryno och Michael Lindqvist skapade fyra heta lägen, ett skott i stolpen, men Lassinantti höll tätt.

Andra perioden

Gästerna tog ett spelmässigt grepp under mittenperioden och radade upp lägen men man lyckades inte överlista Svensson i FBK-kassen. Hemmalaget hade några spelvändningar där Robin Press hade ett rungande skott i högerstolpen i åttonde minuten.
Luleå satte hög press och fick till långa anfall där FBK-försvaret fick det jobbigt då det var långt till avbytarbåset.
Hemmalaget kunde tacka Svensson i målet för att det fortfarande var 1-0-ledning efter två perioder.

Tredje perioden

Luleå checkade hårt och högt i banan för att få till en kvittering men FBK försvarade sig bra. Inte ens i ett powerplay i femte minuten lyckades Luleå få till nåt riktigt bra spel.
Hemmalaget fick fina kontringstillfällen där bl a Ryno och Lindqvist kom två mot en men utan resultat.
Med åtta minuter kvar skruvade Luleå upp kvitteringsjakten men Svensson storspelade i FBK-målet med ett antal räddningar.
Med två minuter kvar plockade Luleå ut sin målvakt för spel sex mot fem. Det osade hett på slutet men ett heroiskt FBK redde ut stormen och tog tre poäng.

FBK går därmed upp i serieledning efter en grym kämpainsats av hela laget med en femstjärnig insats av Markus Svensson som topp.