FBK vände och vann i tredje mot Timrå
Publicerad: 2019-01-26
Matchreferat
Timrå IK - Färjestad BK 2-5 (0-1, 1-0, 1-4). FBK tog ledningen i första perioden men Timrå kvitterade i andra och tog ledningen i den tredje perioden. En målexplosion från FBK med tre mål på några minuter vände matchen och när Michael Lindqvist satte 5-2 i tom kasse var det avgjort.

Första perioden

FBK tog hand om spelet från start och Gustav Rydahl kunde trycka in ledningsmålet efter två minuter. I vänster tekningscirkel fick han pucken, klippte till direkt och pucken satt klockrent i högerkrysset!
Daniel Viksten och Jesper Olofsson hade fina lägen att öka på ledningen men Niklas Svedberg i hemmamålet räddade.
I förra matchen hemma mot Rögle fanns det stora brister i FBK´s defensiv, ikväll var det något helt annat då Rögles första skott på mål kom först efter 13:10.
Hemmalaget hade en vass dubbelchans i artonde minuten men skottet från Ludvig Rensfeldt satt i vänsterstolpen och när Johannes Salmonsson skulle trycka in returen stod Adam Werner för en klassräddning i sidled.

Andra perioden

Timrå inledde i numerärt överläge men FBK höll tätt. Hemmalaget fortsatte att dominera både spel och chansmässigt. Lagen hade varsitt friläge i femte minuten men varken Michael Lindqvist eller Sebastian Ohlsson lyckades överlista någon av målvakterna.
Timrå fortsatte att trumma på och det var FBK-målvakten Adam Werner som räddade FBK.
I slutminuten tvingades även Werner att kapitulera då Sebastian Ohlsson kunde styra in pucken på bortre stolpen.

Tredje perioden

FBK tog ett litet kommando spelmässigt men fick en kalldusch då Patrik Blomberg styrde in 2-1 för Timrå i sjätte minuten.
Nu fick FBK rikta in sig på att i första hand kvittera och Jesper Olofsson var väldigt nära i elfte minuten men pucken rammade ribban.
Sen gick det undan, Linus Johansson sköt och Joakim Nygård petade in pucken till 2-2 efter 11:08. Bara 47 sekunder senare kom även 3-2 för FBK när Daniel Viksten från halvdistans pricksköt in pucken vid vänsterstolpen. Timrå gick för en kvittering men efter sexton minuter spelade Joakim Nygård fram till Michael Lindqvist, "Linkan" sköt direkt och det var 4-2 för FBK!
Hemmalaget chansade med att ta ut målvakten med tre minuter kvar men det slutade med att Michael Lindqvist kunde sätta sitt andra mål för kvällen i tom kasse.

En stark vändning i tredje av FBK som visade enormt stark moral i ett utsatt läge när de låg under med 1-2.