Gustav Rydahl förlänger och stannar - oavsett
Publicerad: 2020-01-11
Lagbygget
Han har, sedan han kom tillbaka till Färjestad, vuxit ut till en av lagets viktigaste spelare. Nu förlänger han det befintliga kontraktet från 2 återstående år till 3. Och han kommer att stanna nästa säsong, oavsett anbud från andra ligor.

– Jag har ingen stress. Jag vill fortsätta att utvecklas här och jag vill vinna här, säger han.

Ledorden Stort Hjärta - Hårt Arbete är lätta att ta till om man med få ord ska beskriva Gustav Rydahl. Det är heller ingen hemlighet att han älskar att vara tillbaka på ”mammas gata” och spela sin hockey i Färjestad BK.

Men drömmen om NHL lever såklart vidare även för Rydahl. Avtalet med NHL ser ut som det gör och spelare kan lämna även under gällande kontrakt. Men för Rydahl det är inte nästa år det kommer att hända.
– Nej, så är det. Jag har redan nu bestämt att oavsett vad som kommer så spelar jag i Färjestad BK även nästa säsong. Det är av flera anledningar jag tagit det beslutet. Först så känner jag en stor tacksamhet mot Färjestad som plockade hem mig och trodde på mig. Om man kan uttrycka sig så, så är det ett tack från min sida för förtroendet. Sen har jag mycket kvar att göra i min egen utveckling, både offensivt som defensivt, innan det blir tal om en eventuell flytt. Men det tyngsta är nog ändå att jag vill vinna ett guld här och ingen annanstans. Hoppas också att få med mig fler på tåget, att stanna kvar och ta oss ett steg till, säger han.
{!A}

Förlängningen med Gustav Rydahl är en viktig pusselbit i Peter Jakobsson och Thomas Rhodins lagbygge till nästa säsong.
– Utan tvekan. Gustav kom hem till oss, ganska stukad efter sina år på andra platser. Han fick känna att han betydde något och har betalat oss tillbaka på ett fantastiskt sätt. Att vi nu väljer att skriva om, och förlänga det befintliga avtalet är vårt sätt att visa hur mycket vi tror på Gustav och att vi verkligen vill ha honom i vår klubb.
{!C}

NHL är ju där och lurar oavsett kontrakt. Antar att Gustav har fått en löneförhöjning nu när han redan bestämt sig för att stanna?

– Det har han fått, och det ska han ha. Med tanke på vilken spelare han växt ut till, och de kliv han tagit sedan hemkomsten så är det inget snack. Sedan måste jag säga att vi ska vara stolta att vi har resurser att faktiskt göra det möjligt att en sådan eftertraktad spelare som Gustav väljer att stanna över, åtminstone, nästa säsong. Han saknar inte anbud men vill vara kvar hos oss. Det gör mig så oerhört glad, säger Jakobsson.
{!D}

Bättre lön i SHL än i AHL?

– Definitivt. Sedan vet vi ju att det finns en äventyrsfaktor inblandad när spelare lämnar för Nordamerika, och så ska det vara. Men Gustav har valt väg och han vill vara kvar och bli ännu bättre innan han eventuellt tar chansen på andra sidan. Men kort sagt, med ett bra kontrakt i SHL så tjänar man oftast mer pengar än om man spelar i AHL, säger Jakobsson.
{!E}

För Gustav själv så var valet inte så speciellt svårt.
– Jag älskar att vara här. Det här är mitt hem. Kan inte se var det skulle kunna vara bättre.

Ramsan från ståplats har således alla möjligheter att växa sig ännu starkare. Den om Gustav Rydahl, kungen ifrån Råtorp - han är vår idol.
{!G}