Färjestad krossade Örebro
Publicerad: 2019-01-31
Matchreferat
Färjestad BK - Örebro HK 7-1 (3-0, 2-0, 2-1). FBK tog tag i matchen från start och gick upp till hela 5-0 efter halva matchen. Det blev till slut 7-1 efter säsongens överkörning i Löfbergs Arena.

Första perioden

Hemmalaget kom ut med bra fart och tog ett bastant grepp om spelet. Ledningsmålet kom logiskt då Oskar Steen spelade fram till Gustav Rydahl som offrade sig nära mål när han tryckte in 1-0 efter 4:06.
När Örebro drog på sig sin andra utvisning i matchen efter sex minuter kom 2-0. Det var åter Oskar Steen som låg bakom målet då han sköt ett skott som Stefan Steén lämnade retur på. Johan Ryno kom perfekt och la upp pucken högt över Örebromålvakten.
Örebro tog timeout och tuffade till sig spelmässigt. Men när Joakim Nygård sprintade sig fri på högerkanten och bröt in mot mål kom 3-0 då han fick pucken förbi Steén. Tid: 13:03!
Örebro fick två chanser i powerplay men FBK spelade bort båda på ett bra sätt. Markus Weinstock hade bästa målchansen när hans skott halvräddades av Markus Svensson och pucken landade i vänsterstolpen.

Andra perioden

Örebro inledde aggressivt och Tom Wandell åkte sig fri men Svensson räddade. Efter en bortautvisning kom istället 4-0. I powerplay spelade Oskar Steen bakåt till Jesse Virtanen som fick på en otagbar kanon högt i målet.
FBK fortsatte offensiven och Alexander Reichenberg var nära att göra mål men Örebromålvakten gjorde en fantastisk sidledsräddning. Efter halva perioden fick FBK en spelvändning där man kom två mot en. Axel Ottosson spelade över till Reichenberg som stänkte in pucken vid högerstolpen. 5-0 efter 10:00!
Målet tog lite musten ur Örebro som förvisso försökte offensivt men de var uddlösa och skotten som kom tog Svensson i FBK-kassen hand om.

Tredje perioden

FBK spelade säkert på sin ledning och höll Örebrospelarna på utsidan i egen zon. Hemmalaget var desto vassare i anfallszonen och efter ett fint samspel kom 6-0. Markus Nilsson fann Oskar Steen framför mål och han styrde in pucken mellan benskydden på en övergiven Steén i bortakassen.
Efter en odramatisk periode kunde Örebro till slut spräcka nollan då Jordan Boucher åkte igenom och lurade Svensson med knappa fyra minuter kvar.
FBK´s Jesper Olofsson fastställde slutresultatet till 7-1 i powerplay efter en fräck dragning nära målet i slutminuten.