Reichenberg växer in i FBK-kostymen
Publicerad: 2019-01-31
Eftersnack
Alexander Reichenberg gjorde sin kanske bästa match i FBK-tröjan hittills och var en av målskyttarna i 7-1-segern hemma mot Örebro.
– En riktigt rolig match att spela, säger norrmannen.

– En riktigt rolig match att spela, ler Alexander Reichenberg efter 7-1-segern hemma mot Örebro.
– Vi har pratat om att få bättre start och det tycker jag att vi gjorde idag när vi tog ledningen med 3-0.
– Alla ville ha pucken idag, då är det lättare för backarna att spela upp pucken.
Norrmannen blev en av målskyttarna när han tryckte in 5-0 efter halva matchen.
– Vi kom två mot en och "Bengan" (Christopher Bengtsson) spelade över til mig, säger Alexander.
– Jag tänkte klämma dit den med ett direktskott men när jag såg att jag hade mer tid kunde jag ta emot den och sikta. Jag har varit nära mål många matcher, så det var gött och se den gå in.

Den fartfyllde och ettrige forwarden kom till FBK i mitten av december och spelade sin 14:e match i FBK-tröjan i kväll. Nu har han verkligen växt in i SHL-kostymen och jobbar stenhårt i varje byte.
– Jag tycker inte att jag gjorde bort mig i början men man kommer mer och mer in i det för varje match.
Han har fått spela med många olika kedjekamrater i fjärdekedjan.
– Ja, jag har spelat med många olika spelare, det tar lite tid att lära sig. "Bengan" är ny och ska lära sig men idag funkade det bra ihop med (Axel) Ottosson, säger 26-åringen.
Ikväll kom andra målet för säsongen, får vi se nästa mål på lördag hemma mot Mora?
– Ja, jag hoppas det, ler den sympatiske norrmannen som hade sin egen klack på plats i Löfbergs Arena. Det var nämligen två busslaster från hemstaden Lillehammer på plats.

Reichenbers vara eller inte vara i FBK lär vi snart få reda på. Hans korttidskontrakt går ut efter lördagens match mot Mora och han åker iväg med norska landslaget för matcher.
– Vi får se vad FBK säger men självklart vill jag stanna resten av säsongen!