Tredje raka segern för Färjestad
Publicerad: 2021-11-25
Matchreferat
Timrå IK - Färjestad BK 1-4 (0-0, 0-3, 1-1). Efter en mållös inledning gasade FBK på rejält i den andra. Stor dominans och mål från Gustav Rydahl, Per Åslund och Linus Johansson gjorde att det var 3-0 inför sista. Timrå reducerade men Martin Johansson stängde matchen med 4-1 i tom kasse

Första perioden

Inledningen blev lite avvaktande, första skottet i matchen noterades efter 5:16. Dryga minuten senare kom första farliga målchansen då hemmalagets Victor Lodin försökte men Henrik Haukeland i FBK-kassen räddade starkt.
Färjestad fick första chansen i numerärt överläge men hade bara ett par halvlägen som Timråmålvakten räddade.
Victor Lodin bjöd på ett dribblingsnummer efter elva minuter och tog sig fri in mot mål. Han försökte dra i sidled men Haukeland var följsam, en kanonräddning!
I sextonde minuten fick Timrå spela i powerplay men det var FBK som hade bästa läget. Linus Johansson bröt vid egen blålinje, tog sig in i anfallszonen och friställde Carl Jakobsson framför mål. Målvakten Jacob Johansson räddade dock starkt.

Andra perioden

FBK kom ut som ett nytt lag och dominerade kraftigt både spel och chansmässigt. Man skapade chans på chans, efter sex minuter var skotten hela 1-8 och Timrå tog timeout. Snacket i hemmalaget hjälpte föga för kort efter kom 0-1. Gustav Rydahl drog ett helt varv medsols i anfallszonen innan han bröt in mot mål och petade in en backhand vid första stolpen. Snyggt solonummer!
Två minuter senare kom 0-2, nu i numerärt underläge. Rydahl tog in pucken i anfallszonen, fick fram den till Per Åslund som fri framför mål vevade in pucken. Åslunds 3:e mål i numerärt underläge denna säsong.

Hemmalaget lyckades lyfta upp spelet en aning men vållade inte Haukeland i FBK-kassen några större problem. Istället kom 0-3 efter 17:01 och det var av den turliga sorten. Linus Johansson sköt högt och pucken styrdes i hemmalagets Christoffer Liljewalls ansikte(!) och in i mål.
En bra period av FBK som ledde klart rättvist inför tredje perioden.

Tredje perioden

Marcus Nilsson var nära att öka på ledningen efter två minuter men pucken tog i ribban. Istället kom 1-3 efter en fin soloaktion från vasse Lodin, pucken smet in mellan benen på en så långt storspelande Haukeland.
FBK försökte spela på sin ledning och kontra och man fick sina lägen t ex då Jacob de la Rose sköt och skulle lägga in returen men ett ben var ivägen.
FBK fick ett powerplay i mitten av perioden men det stressade Timrå bort.
Timrå plockade målvakten på slutet för spel sex mot fem men Martin Johansson stängde matchen med sitt 4-1 i tom kasse.

FBK tog därmed sin tredje raka seger och första trepoängaren på väldigt länge.