FBK föll efter straffar i Malmö
Publicerad: 2021-03-06
Matchreferat
Malmö Redhawks - Färjestad BK 4-3 (1-1, 0-0, 2-2, 0-0, 1-0). FBK tog ledningen med 1-0, 2-1 och 3-2 men Malmö kvitterade varje gång. 3-3-pucken kom med 31 sekunder kvar och Malmö avgjorde sen på straffar. Daniel Viksten tvåmålskytt och Albert Johansson stod för det tredje målet.

Första perioden

Färjestad rivstartade och tryckte på från start med flera jättelägen. Malmö tog timeout redan efter 3:23 men den hjälpte inte för 0-1-målet kom knappa minuten senare. Victor Ejdsell, bakom mål, släppte pucken på första stolpen där Daniel Viksten sköt innan Oscar Alsenfelt hann tillbaka. Vikstens 20:e mål!
FBK´s glädje blev kortvarig för bara 35 sekunder senare låg pucken bakom Henrik Haukeland, som kom ur position och Jesper Jensen-Aabo fick öppet mål.

Spelmässigt var det ganska jämnt efter målen, FBK var lite slarviga i egen zon och bjöd på flera lägen. Det var klara målchanser åt båda håll, Joe Veleno hade friläge för Malmö som Haukeland räddade. FBK hade å sin sida två frilägen för Olle Lycksell och Victor Ejdsell men även Alsenfelt höll tätt.

Andra perioden

Det bjöds på böljande spel första minuterna innan Malmö fick spela powerplay men ett aggressivt FBK spelade bort det på ett bra sätt.
Karlstadslaget hade sen några bra, långa anfall men fick inte in pucken. I mitten av perioden var det hemmalaget som fick lite tryck med långa anfall men utan resultat.
FBK avslutade bra och tryckte på rejält för ett ledningsmål men Alsenfelt stod i vägen.

Tredje perioden

FBK inledde i högt tempo och Malmö drog på sig tre raka utvisningar och till slut kom ledningsmålet för bortalaget. Daniel Viksten vickade sig förbi sin motståndare mitt i anfallszonen och pricksköt in pucken i vänsterkrysset, hans andra mål för kvällen!
Slarv i egen zon lämnade dock Ponthus Westerholm helt fri nära egna målet och han tryckte enkelt in 2-2-pucken efter 10:28.
Den här gången fick Malmö inte hämta andan efter kvitteringen och det var helt Albert Johanssons förtjänst. Den unge FBK-backen kom på högerkanten och pricksköt in 2-3 i första krysset, ursnyggt!
Malmö gick för en ny kvittering och senaste målskytten Westerholm hade en puck i högerstolpen med fyra minuter kvar. Carl Jakobsson åkte sig fri med två minuter kvar men överlistade inte Alsenfelt. Malmö plockade målvakten med 1:40 kvar för spel sex mot fem och med 31 sekunder kvar kom 3-3 genom Ponthus Westerholm, pucken gick stolpe-stolpe-in.

Förlängning

Båda lagen hade fina målchanser att avgöra men två bra målvakter såg till att det gick till straffläggning.

Straffar

Malmö vann straffläggningen efter att Adam Johnson satte Malmös tredje straff och hemmalaget tog hand om bonuspoängen.

En riktigt sur förlust för FBK som var det bättre laget sett över sextio minuters spel. På nytt avgjorde egna misstagen som låg bakom flera av Malmömålen.