FBK föll efter förlängning
Publicerad: 2018-11-01
Matchreferat
Färjestad - Skellefteå 2-3 (2-0, 0-1, 0-1, 0-1). FBK tog ledningen med 2-0 i första perioden men Skellefteå reducerade i andra och kvitterade sent i tredje. Emil Djuse avgjorde sen i förlängningen och FBK fick lite snöpligt nöja sig med en poäng.

Första perioden

Efter en jämn inledning spräcktes målnollan efter knappt tre minuter. Vunnen tekning av FBK-centern Axel Ottosson bakåt till Mikael Wikstrand som sköt och pucken slank in på Skellefteåmålvakten Mantas Armalis plocksida.
Spelmässigt var det ganska jämnt men det var gästerna som tog över lite och skapade de hetaste chanserna. Joakim Lindström, Robin Alvarez och Emil Djuse hade alla öppna lägen men Adam Werner i FBK-målet räddade starkt.
FBK hade en bra avslutning på perioden med öppet läge för Wikstrand (vilken passning från Linus Johansson!!) och Jesper Olofsson men Armalis höll tätt. FBK fick periodens enda powerplay på slutet och då kom 2-0. Ny vunnen tekning, nu var det Jesse Virtanen som sköt och pucken gick in lågt på klubbsidan hos Armalis.

Andra perioden

FBK åkte på fyra minuters numerärt överläge och efter hård Skellefteåpress kom reduceringen. Mathis Olimb svepte in en retur efter att FBK-målvakten räddat det första skotte.
Gästerna fick ännu mer energi av målet och tog över spelet rejält. Det var spel mot ett mål långa stunder där trötta FBK-spelare dessutom hade extra långt till båset under mittenakten.
Adam Werner storspelade i hemmakassen och gjorde flera riktigt starka räddningar och såg till att FBK hade ledningen. FBK hade sitt första skott på mål efter femton minuter men hade, precis som i första perioden, en bra avslutning på perioden.
Martin Johansson hade ett jätteläge och Jesse Virtanen träffade vänsterstolpen men det var 2-1 in i paus efter 4-14 i skott.

Tredje perioden

Gästerna jagade kvittering men FBK höll spelet uppe på ett bra sätt och släppte inte till mycket. I sjunde minuten fick Joakim Nygård friläge, Armalis räddade och Nygård hade returen parallellt med mållinjen men inget mål. Hemmalaget jobbade också bort ett numerärt underläge på ett bra sätt.
Även FBK fick chansen i powerplay men trots hårt tryck utan resultat. Det hettade nu till ordentligt mellan spelarna och det var känslor inför de 6667 på läktarna.
SAIK plockade ut målvakten med 1:30 kvar och lyckades. Jimmie Ericsson sprätte in pucken och det var kvitterat med 57 sekunder kvar.

Förlängning

Spel tre mot tre och Skellefteå avgjorde efter 1:34 då Emil Djuse styrde in Oskar Möllers skottpassning.

Snöpligt för FBK som bara var 57 sekunder ifrån att få med sig alla tre poängen.