Stark hemmavinst mot Djurgården
Publicerad: 2019-11-02
Matchreferat
Färjestad BK - Djurgårdens IF 4-1 (1-0, 2-0, 1-1). Ett laddat FBK tog en säker seger, man var det klart bättre laget, skapade mest målchanser och vann rättvist. Martin Johansson satte sista målet i tom bur i sin comeback.

Första perioden

Hemmalaget var mest laddade från start och inledde starkt med pigg skridskoåkning och aggressivt spel. Hetast av alla, Martin Johansson, som äntligen var tillbaka i spel efter sina långvariga ljumskproblem.
DIF drog på sig en tidig utvisning och det hann bara gå 5 sekunder innan 1-0-pucken satt i nätmaskorna. Efter vunnen tekning fick Jonathon Blum pucken, FBK-backen sköt och Per Åslund styrde framför mål.
Färjestad fortsatte att dominera spelmässigt och det osade fler hemmamål. Djurgården fick ett powerplay, dock utan skott på mål, men kunde därigenom hålla lite mer i pucken och komma in i matchen.

I slutminuterna kunde Patrik Berglund skicka in en retur i nätet bakom Marcus Svensson i FBK-målet men målet dömdes bort då en annan DIF-spelare dragit på sig en utvisning tidigare.
1-0 i paus efter 10-4 i skott.

Andra perioden

Det blev en repris på första perioden då gästerna drog på sig en utvisning efter drygt två minuter och FBK gjorde mål. Passningsgeniet Marcus Nilsson skickade pucken över till vänstersidan där Michael Lindqvist klappade till direkt och pucken satt stenhårt i högerkrysset bakom Niklas Svedberg.
Spelet hårdnade till lite och det var väldigt mycket kamp och några efterslängar som domarna släppte.
I mitten av perioden hade Djurgården några bra, längre anfall, då klev Svensson fram i FBK-målet med några riktigt starka räddningar.

I trettonde minuten åkte sig Michael Lindqvist fri, drog åt höger vid mål men istället för avslut släppte han pucken snett bakåt till Marcus Nilsson som hade öppen kasse. Rena drömmålet och 3-0!
Båda lagen fick sen chansen i varsitt powerplay men målvakterna höll tätt perioden ut.

Tredje perioden

Man kunde förvänta sig ett sista försök av DIF att komma närmare i målprotokollet men ett kompakt, skridskostarkt och aggressivt hemmalag gjorde det svårt. Det var närmare hemmamål än bortamål under första halvan av perioden.
Men när FBK drog på sig en utvisning och DIF dessutom plockade ut målvakten för spel sex mot fyra kom 3-1-målet genom Patrik Berglund.
Målet fick fart på gästerna men en onödig utvisning med 4:24 kvar gav powerplay för FBK. Trots massor med skott blev det inga mål men DIF hade tappat två viktiga minuter i jakten på reducering.
DIF plockade målvakten med två minuter kvar för spel sex mot fem men då avgjorde Martin Johansson definitivt med 4-1 i tom målbur.

En rättvis hemmaseger och en skön revansch från i torsdags då man förlorade i Örebro. FBK går in i landslagsuppehållet som fyra i tabellen och fyra poäng bakom serieledande Örebro.