Tung FBK-förlust i Ängelholm
Publicerad: 2022-04-24
Semifinal 5
Rögle BK - Färjestad BK 5-1 (2-0, 0-1, 3-0).
Rögle körde över ett passivt Färjestad i första perioden och tog ledningen med 2-0. FBK reducerade genom Jesse Virtanen i den andra perioden men i den tredje gjorde Rögle målen och vann till slut med 5-1, det sista i tom kasse

Första perioden

Rögle tog tag i spelet från start och fick utdelning. 1-0 kom efter 2:23 och ett urdåligt FBK-byte där Dennis Everberg fick friläge. Dominic Furch tog skottet men åt Daniel Zaars skott på returen fanns inget att göra, pucken satt i plockhandskrysset.
Ängelholmslaget fortsatte att trumma på och Vojtec Mozik kunde trycka in 2-0 från blålinjen, Furch var skymd och helt chanslös.
Det kunde varit mer, Rögle hade periodens enda powerplay, men FBK-målvakten stod ivägen. FBK´s målchanser var lätträknade, det kändes mest som att spelarna "satt kvar i bussen".

Andra perioden

Båda lagen bjöd på slarvigt spel och det var många avblåsningar första 6-7 minuterna. Spelet öppnade öppna upp sig lite mer och det blev mer böljande hockey. FBK fick in den nödvändiga reduceringen efter 9:21 då Jesse Virtanen sköt ett slagskott från blålinjen.
Målet fick fart på FBK som tog över ganska kraftigt mot ett hemmalag som plötsligt såg lite oroligt ut i spelet. Rögle fick nästa powerplay men det var FBK som hade enda målchansen då Jacob de la Rose blev helt fri nära mål, avslutet gick dock tätt utanför vänsterstolpen.
Martin Johansson var nära en kvittering i sextonde minuten men Christoffer Rifalk räddade både skottet och returen. FBK fick nästa chans i numerärt överläge men bara till ett par halvchanser.

Tredje perioden

Rögle inledde i powerplay efter en sen utvisning i den andra perioden och då slog Adam Tambellini till med ett direktskott från höger tekningscirkel. 3-1 efter bara 31 sekunder.
FBK fick reduceringschans med ett powerplay i den andra minuten men fick inte till det.
Bortalaget hade nu mest puck mot ett hemmalag som mer och mer spelade på resultatet. Backen Mattias Göransson hade ett jätteläge i mitten i åttonde minuten men pucken smet utanför vänsterstolpen. I nästa anfall fick Tambellini ett friläge men sköt över.
Rögle fick ett nytt powerplay, Mozik kunde skicka in 4-1 och det var spiken i kistan. Slutresultatet skrevs till 5-1 efter ett mål i tom kasse.

Även om Rögle spelade bra så var det här FBK´s sämsta slutspelsinsats.
Färjestad leder fortfarande semifinalserien med 3-2.
Semifinal 6 spelas i Karlstad på tisdag, nedsläpp kl. 19.30.
Biljetterna till matchen släpps imorgon kl. 10.00.