Effektivt FBK vann mot Skellefteå
Publicerad: 2019-11-28
Matchreferat
Färjestad BK - Skellefteå AIK 4-2 (3-0, 1-0, 0-2). På isen var det jämnt men Färjestad var det klart effektivare laget och hade 4-0 efter drygt halva matchen. Gästerna reducerade två gånger i slutperioden men hemmasegern var aldrig i fara. Michael Latta debuterade och stod för det snygga 3-0-målet.

Första perioden

Efter en känslosam hyllning till FBK-hjälten Mikael "Magic-Mike" Johansson skulle det spelas hockey också. Det var gästerna som tog hand om spelet och Oscar Möller hade några fina chanser att göra ett ledningsmål men Arvid Holm i FBK-kassen höll tätt.
Det var långa, böljande spelsekvenser med ett fåtal avblåsningar fram till tolv minuter.
Då kom ledningsmålet genom Victor Ejdsell som styrde in backskottet från Johan Ivarsson, 1-0 efter 12:38!
Färjestad fick första numerära överläget och Skellefteå redde sånär ut det. De han knappt bli fulltaliga innan Daniel Viksten var först på en retur och skickade in 2-0 i tom kasse efter 14:50.

Skellefteå fortsatte att gå på offensiven och Oscar Möller träffade vänsterstolpen i sjuttonde minuten.
Michael Latta debuterade för FBK ikväll och han stod för en vass prestation när han på högerkanten tog sig in i anfallszonen och pricksköt in 3-0 i det bortre krysset!
FBK drog på sig en utvisning i slutminuterna men klarade av det numerära underläget.
3-0 i paus efter 6-11 i skott var knappast rättvist sett till spelet.

Andra perioden

Den böljande hockeyn fortsatte och det var målchanser åt båda håll men Holm i hemmaburen och Mantas Armalis i bortamålet var stabila.
Båda lagen fick chansen med en man mer men utan resultat. Skellefteå hade lite mer puck och försökte spräcka målnollan men istället kom 4-0 efter en spelvändning. Michael Lindqvist sköt och Gustav Rydahl kunde enkelt trycka in returen efter 12:35.

Det blev grinigt mellan spelarna, inte minst efter Robin Alvarez tackling på målskytten Rydahl utanför spelet. Domarna dömde konstigt nog ingen utvisning men det blev startskottet till ständiga småbråk och det var gott om utvisningar.

Tredje perioden

Efter 5:44 spräckte Skellefteå sin målnolla då Jesper Fröden sköt ett slagskott och pucken gick in i mål via vänsterstolpen.
Gästerna hade ett farligt powerplay men FBK redde ut det med lite flyt.
FBK spelade skickligt på resultatet och man hade flera kontringsmöjligheter att öka på sin ledning.
Tiden tickade iväg för Skellefteå men fick chansen då FBK drog på sig utvisningar. Gästerna plockade målvakten och i spel sex mot tre kom 4-2-målet genom Joakim Lindström.
Trots nytt försök med extra utespelare slutade matchen 4-2 och hemmastarka Färjestad tog tre friska poäng.