FBK förlorade åter mot EV Zug
Publicerad: 2019-08-10
Försäsong
Färjestad BK - EV Zug 1-4 (0-1, 1-1, 0-2). Även andra träningsmatchen mellan lagen blev underhållande med högt tempo, bitvis bra spel och många målchanser. Det var jämnt i två perioder men gästande Zug var effektivare i tredje och vann med 4-1. Nye backen Jonathon Blum gjorde FBK´s mål.

Första perioden

Gästande Zug inledde bäst och hade några vassa avslut som målvaktsdebuterande Arvid Holm i FBK räddade. Färjestad fick första numerära överläget och då satte man upp hårdskjutande backen Vojtek Mozik men utan resultat. Hemmalaget tog så sakteliga över spelet och skapade också ett antal bra målchanser, bl a hade Daniel Viksten tre utmärkta lägen men Zugs målvakt Leonardo Genoni räddade starkt.
I slutminuterna fick Zug chansen att spela med en man mer och där visade de sin klass, precis som i torsdags där båda målen gjordes med en man mer. Efter hårt tryck kunde lagkaptenen Raphael Diaz dunka in 0-1-pucken från blålinjen, bara 24 sekunder före paus. Lite snopet för FBK som hade det mesta av både spel och klara målchanser i perioden.

Andra perioden

FBK fick en bra start då backen Jonathon Blum fick pucken på högersidan i anfallszonen och bröt in mot mål. Där lirkade han elegant in kvitteringen mellan benen på Ginoni och det var 1-1 efter 1:19.
Lino Martschini fick ett friläge för Zug i femte minuten men FBK-målvakten Holm stängde igen och räddade. Minuten senare hade Oscar Bäck och Carl Jakobsson fina lägen men lyckades inte överlista Zugmålvakten.
I tolfte minuten kom Matschini på vänsterkanten och sköt ett skott som trillade ut på andra sidan om FBK-målvakten och Gregory Hofmann kunde trycka in 1-2-pucken i tom kasse.
FBK drog på sig flera utvisningar men under den andra av dem var det FBK som var närmast ett mål, Axel Ottosson hade två jättelägen men fick inte in pucken.

Tredje perioden

Kvitteringsjakten förvårades av att FBK drog på sig två snabba utvisningar och det blev spel tre mot fem i hela 1:52. FBK offrade sig dock helhjärtat och klarade ut det svåra läget.
Det var dock gästerna som hade lite mer av spelet och 1-3 kom efter 12:42 då Jan Kovar kunde rafsa in en retur bakom Holm i FBK-målet.
Ny FBK-utvisning ledde fram till 1-4 som Jerome Bachofner tryckte in med 3:12 kvar och matchen var definitivt avgjord.